Vet att det här svarats på i många olika trådar men eftersom varje häll ser lite annorlunda ut skulle jag ändå gärna få en second opinion att jag tänker rätt.

Min gamla spruckna häll från Gorenje var inkopplad med Perilex. I kopplingsdosan i hällen var brun och svart kabel inkopplade på separata skruvar, blå inkopplad på nollan (det fanns bara en nollskruv), och grå kabel "parkerad" som jag uppfattat från andra trådar att det heter.

Så här såg kabeln ut från gamla hällen
Fem sladdar från en gammal häll: gul/grön, blå, svart, brun och en isolerad grå sladd med svart tejp, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda egentliga skillnaden jag ser är att min nya häll har två nollskruvar som är bryggade med en bygel. Kopplingsschemat som följde med ser ut så här:

Kopplingsschema för 400 V 2N-spis med Perilex-kontakt, visar ledningsdragning med stiftmärkning och null-brygga.
Skapa konto

Där finns bryggan med, men är två blå kablar anslutna till varsin nollskruv. Jag antar det förutsätter att man i så fall kopplar båda blå kablarna till samma terminal inne i själva perilex-stickproppen? Och att man lämnar stiftet i stickproppen tomt som normalt haft en grå kabel?

Jag tänker att den nya hällen ska kopplas så här, alltså den blå är ansluten till en av nollskruvarna som sen bryggas med bygeln som följde med över till den andra nollskruven. Den grå fortfarande parkerad.

Öppen kopplingsdosa med exponerade ledningar i olika färger, ansluten till skruvar; brun, blå och grön-gul kabel synliga.
Skapa konto
Elektrisk kopplingsdosa med flera anslutna kablar i olika färger, inklusive svart, brun och grå parkerad kabel, för hällinstallation.
Skapa konto

Vad säger proffsen? :)

BirgitS
Det låter helt riktigt som du tänker.

2 nollor har man i Nederländerna så två blåa är endast kök i det landet.

• Gilla
Betongsuggan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.