Jag ska hjälpa en kompis docka en kombipanna till husets värmesystem som primärt värms av värmepump och solceller. Så här ser pannan ut på ovansidan:

Ovansidan av en kombipanna med röranslutningar märkta med blå och röd etikett, samt en blandningsventil i mitten och ett okänt rör till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min gissning är att tillopp och retur ansluts till rören uppe till höger i bild (med blå och röd etikett), och att blandningsventilen i mitten är för tappvatten (den har blå anslutning uppåt i bild, röd anslutning nedåt). Det kan ju dock även vara tvärtom och att blandningsventilen skulle vara en sorts laddomat.

Jag tänker att två av rören leder ner till en "tank" inne i pannan som ska till värmesystemet, och att två av rören går till en slinga som värmer tappvatten, så om det går att se ner i rören med en ficklampa alternativt fylla med vatten och se hur stor mängd som går i respektive rör (större volym för värmesystemet) så borde jag kunna lista ut det. Det femte röret längst till vänster i bild har jag inte en aning om vad är, måste kolla om det sitter ihop med något av de andra. Kanske för luftning?

Finns det någon här som kan svara direkt?

Bästa svaret

Längst vänster. Retur element.
Schunten. Tillopp element.
Röd. Vv ut.
Blå kv in.

Intet Intet skrev:
Längst vänster. Retur element.
Schunten. Tillopp element.
Röd. Vv ut.
Blå kv in.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.