Byggahus.se

Inkoppling av flottörbrytare

1. A
    Medlem · 2 inlägg

AM2021

Medlem
    Hej

har en dräneringsbrunn som behöver kontinuerlig tömning med pump. Fram till nu har lösningen kostat oss fyra billiga dränkbara länspumpar som samtliga gått ca två år innan vatten trängt in i lindningarna, med kortslutning som följd.
    Jag har kommit över en pump som jag tänkt torruppställa och behöver därför en nivåvippa i brunnen, hittade denna på conrad.se.
    https://www.conrad.se/p/renkforce-rf-4604772-flottoerbrytare-300-m-2302386

Hur ska flottörbrytaren kopplas in mot pumpens kopplingsplint? Det är en enfaspump, 230V, med påbyggd kopplingsbox. Pumpen kommer att stå i en isolerad låda med separat kopplingsdosa och nätanslutning med jordad stickpropp.

Tacksam för seriösa svar.

2. P
    Medlem · SKÖVDE · 139 inlägg

proffsrik

Medlem
    Nu ser jag ju inte kopplingsplinten men brytaren är ju bara en vanlig brytare med jordkabel. Så först brytarens jordkabel mot jord på plinten (dvs tre jordtrådar förbundna med varandra, inkommande jord, pumpens jord, brytarens jord)
    sen koppla loss inkommande brun och förbind med brytarens blå. sen brytarens brun mot där inkommande brun ursprungligen satt.
    Dvs du jordar brytaren och kopplar den sen i serie med pumpen.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 2 inlägg

AM2021

Medlem
    tack, det bekräftar min egen fundering. Var nog lite trött när inlägget gjordes.

4. A
    Medlem · 1 136 inlägg
    Utan att veta mer så är mitt tips att manövrera en kontaktor istället för att manövrera pumpen direkt från flottören.
    Och då gärna en med magnetbrytare istället för vicka på sladden flottör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.