J
J jhall skrev:
Så har jag tänkt köra. 150 liter i BVP + 150 liter i spetsberedaren. Ut 45-55 grader ur BVP, höjs till 60-65 i spetsberedaren "när det behövs".
Undrar om man skulle kunna styra att 2a VVB ställs styrs så tex 40 grader när elen är dyr och BVP VVB ställs tex 5 grader högre när strömmen är dyr. Vid billig ström står BVP VVB på sitt max och 2a VVB på tex 60 grader...

Då kan man börja dusha upp båda VVB men är strömmen dyr så hamnar man på 45 grader, då är dushen inte lika skön men ändå ok och man värmer inte direktverkande.

Jag har för mig min HA styrning har en hysteres i den standard "termostat" jag har så den måste ner en bra bit innan den börjar värma (för att den inte ska gå on / off hela tiden i hög frekvens, det gillar nog inte en BVP att styras på).

Min första version av styrning så värmde jag aldrig när det var dyr el, då kunde vattnet ta slut helt, men när jag satte den till en låg temp som den styrde på även vid högt elpris så kan man alltid duscha men är det dyr el så är det ingen ångade dush utan precis att man bara duschar så länge man måste men det är inte kallt.

Men gäller ju att ställa detta så man ser att VVB inte går igång och värmer vid högt elpris...

J
S Spannen skrev:
Då var det klart. Tack för alla svar i tråden.
Här kommer lite bilder på hur det blev:

Kapade befintligt VV-rör (går upp till huset till vänster i bild). Här syns även en av två fästskenor som monterades.
[bild]

Var för ivrig så glömde ta bilder på rörinstallationen innan jag ställde dit VVB.
Men här är en bild på bypassventilen som jag satte dit för att enkelt kunna koppla förbi VVB. Ansluten med halvkopplingar åt sidorna och Vinklar G20-22mm klämring med lin och pasta.
[bild][bild]

Körde slangar sista biten till VVB för att kunna flytta den in och ut vid behov.
[bild]

Då rören från bypassen gick ganska tätt fick jag sätta ventilpaketet lite på snedden för att det skulle få plats.
Blev rätt bra ändå om jag får säga det själv :)
[bild]

Nu lär väl varmvattnet räcka och bli över!
[bild]
Verkligen bra gjort!

Man blir ju sugen på att fixa ett sånt här paket, men tyvärr står min BVP kass till, så jag skulle behöva flytta hela pumpen för att få till det och det känns inte aktuellt just nu...

Totte_S
Det vore intressant med en separat energimätare på el VVB; för att se driftkostnaden för denna komfortinstallation. 🙂

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blandningsventilen ska vara på utgående VV och KV. Inte mellan VV-rören på VVB
Varför tycker du det? Energimässigt är det sämre. Ser du någon risk med att koppla varmare vatten till blandningsventilen? I så fall vilken risk?

Totte_S Totte_S skrev:
Det vore intressant med en separat energimätare på el VVB; för att se driftkostnaden för denna komfortinstallation. 🙂
Det kommer! :)

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.