Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inkoppling av diskmaskinsavstängning till köksblandare

1. O
    Medlem · 5 inlägg

Owe7

Medlem
    Hej,
    Håller på att koppla in köksblandare och diskmaskinsavstängning (elektronisk variant Ikea Knycklan bild nr 1).
    Enligt instruktionerna så ska en liten sil med packning vara mellan kulventilen (bild nr2, inkommande vatten och inloppet i diskmaskinsavstängningen (bild nr3).

Vid ett första försök blev det inte tätt trots att det tog emot när jag drog åt och funderar på om jag tänker rätt?
    Är det vvs-lin och gängpasta som gäller annars för att få det tätt?

Anslutningslangarna som följde med köksblandaren ser ut som bild nr 4 och passade direkt på kulventil (varmvatten) och utloppet för diskmaskinsavstängningen, har dragit åt lite löst med skiftnyckel men borde jag använt vvs-lin och gängpasta, hur brukar man göra?

Bild nr1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ikea_knycklan.png

Bild nr 2
    bild nr4.png

Bild nr 3
    bild nr3.png

Bild nr4
    bild nr5.png

2. O
    Medlem · 5 inlägg

Owe7

Medlem
    Har insett att felet beror på att kulventilerna är koniska vid gängan och därför inte passar på de plana anslutningsslangarna med lekande mutter G3/8. Bilden längst ner till vänster visar precis det jag gjorde fel.

bild_nr6.png

Så frågan är nu vad som är lättast att göra?
    Adapter från konisk till plan finns det? eller måste jag dit med klämring till en rörstump för att övergå till plan med ytterligare en adapter? Eller finns det ett bättre alternativ?

Redigerat 10 jun 17:57
    • Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 813 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
  4. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 976 inlägg

KrillemanPremiumikon: Rör

Husspekulant Plumber
  5. Johanox1
    Medlem · 137 inlägg
    Köp inte planadaptern! Silen går inte ner i denna
    Jag gjorde det misstaget. Fick köpa en 15 invändig till 15R adapter. Ska se om jag hittar den på hornbach hemsida.

• Laddar…
  6. Johanox1
    Medlem · 137 inlägg
  7. Johanox1
    Medlem · 137 inlägg
  8. O
    Medlem · 5 inlägg

Owe7

Medlem
    Tack för alla svaren, underlättar mkt.

Jajamen, Vatette var märkt på baksidan.
    Mätte den till 16,4mm, den yttre gängan.
    Anslutningslang vv och inloppet för diskmaskinsavs. kv (bild3 i första inlägget) har inre gänga 15mm.

Alternativet med nippel känns lättast, undviker helst att byta kulventilerna. Och som du skriver Johanox1 så behöver ju silen få plats, så nippeln du länkade till https://www.hornbach.se/shop/Nippel-3419-R15-1986926/5109368/artikel-detaljer.html verkar ju vara smidigt

Men såg tabellen från rinkabyrör och blev osäker när man tittar på dimensionerna 10 och 15, men det är kanske röret som avses där?
    https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
    Samt denna bild från instruktionerna så skriver de R10 inom parantes..
    bild_nr7.png

Är det så att R betyder olika här så att R15 för nippeln som länkas är gängan och R10 på bilden är rörets dimension?

9. Johanox1
    Medlem · 137 inlägg
    Redigerat 12 jun 12:05
    • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.