Byggahus.se
hej hur jag ska koppla in 16 AMP handsken på min nya svets den kom med 4 pinnars handske och jag har 5 pinnar ut tag på väggen . vad jag kan konstatera så har inte svetsen någon nolla bara 3 faser o skyddsjord se bilder fråga 2 jag håller på att i dra el i mitt nya garage och ska skruva dit ett el skåp med jordfels brytare och min fråga är om jag ska koppla in 16 AMP uttag på jordfelsbrytaren finns det risk att de löser ut hela tiden ?? ja ska dra en 6 m3 femledad kabel från befintligt skåp se bilder .

• Elcentral med jordfelsbrytare, säkringar och anslutna kablar som en del i garageinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet elskåp med säkringar, en jordfelsbrytare och anslutna kablar synligt märkta för installation.
    Skapa konto
  • Elektriskt panel med säkringshållare, jordfelsbrytare och flera anslutna kablar.
    Skapa konto
  • Svets med öppen anslutningsplint och kopplade kablar för 3 faser och skyddsjord.
    Skapa konto
  • Elinstallation med öppna kablar, elskåp och jordfelsbrytare ovanpå svart arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Inuti en 16 AMP industristickpropp med anslutna faser L1, L2, L3 och skyddsjord i en träbakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild på en 4-pinnars svetshandske med kopplade kablar och synlig skyddsjord.
    Skapa konto
Vad var det för handske på svetsen när den kom? Är det den som är på bilden?

Om så är fallet så ska du inte koppla om något alls.

Trefasuttaget kan du absolut koppla efter jordfelsbrytaren. (Det ska du göra) Till 16A räcker det normalt sett med 2,5mm^2. Uttaget ska vara fullkopplat med 5 ledare.

Lite ovanligt med 4-pinnars stickpropp, har den svetsen kommit från Norge.
Om svetsen är märkt 400 volt sågar det att byta till en 5-stifts och hoppa över nollan.
Varför ska inte 3-fas uttaget skyddas av jordfelsbrytaren? Det är krav att alla uttag i nyinstallation ska skyddas av JFB. Finns undantag men inte för en heminstallation.

Är du säker på hur du kopplar med JFB?
Varför har du inte JFB i din befintliga central, inget krav då reglerna inte är retroaktiva, men himla bra.

en 6 kubikmeters kabel blir nog för tjock.
Protte

• Haha
#jögga
  • Laddar…
Det är en röd CEE handske. Då är spänningen 380-480V. Dvs det är 400V. Om den var för ”norsk trefas” är handsken blå.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Tänkte inte på det……
Protte

#jögga #jögga skrev:
hej hur jag ska koppla in 16 AMP handsken på min nya svets den kom med 4 pinnars handske och jag har 5 pinnar ut tag på väggen . vad jag kan konstatera så har inte svetsen någon nolla bara 3 faser o skyddsjord se bilder fråga 2 jag håller på att i dra el i mitt nya garage och ska skruva dit ett el skåp med jordfels brytare och min fråga är om jag ska koppla in 16 AMP uttag på jordfelsbrytaren finns det risk att de löser ut hela tiden ?? ja ska dra en 6 m3 femledad kabel från befintligt skåp se bilder .
Närbild på en 4-polig CEE-316 handske med markerad del där N-skruven kan ha varit.
Skapa konto

Ser ut att vara en 5-polig handske (CEE-416), där N-skruven är blindad för att minska risken för felkoppling, eventuellt är N-stiftet bortplockad.

Edit:
Kollade återigen på bilderna.
Jag ändrar mig.
Det är en 4-polig handske, CEE-316.
Det är skruvhål samt skruvspets man ser där jag ringat in.

Redigerat:
  • Gilla
#jögga och 1 till
  • Laddar…
#jögga #jögga skrev:
jag håller på att i dra el i mitt nya garage och ska skruva dit ett el skåp med jordfels brytare och min fråga är om jag ska koppla in 16 AMP uttag på jordfelsbrytaren finns det risk att de löser ut hela tiden
Av din text verkar du har dåliga grundkunskaper kring elinstallation och hur en JFB fungerar så jag vill först o främst råda dig att tänka efter noga ifall du verkligen ska ge dig in på detta, i all välmening. Arbetet är givetvis behörighetskrävande.

Du visar bilder på en färdigmonterad normcentral, varför?
Du visar också en bild på en gammal diazedcentral, varför? Vad vill du fråga?
Ämnar du ersätta diazedcentralen med den nya normcentralen?
Din fråga är väldigt otydlig så det är svårt att ge svar.

Dessutom måste du starta vid svetsen och titta på dess märkskylt vilken märkström den har. Den varierar ju för en svets, så försök kom fram till den ström du vill kunna ta ut från elnätet. Detta styr i första hand om du ska ha CEE416 eller CEE432. Du kan också titta på din stickpropp du har just om det är en CEE316 eller CEE332, men troligen har Demmpa rätt, det ser faktiskt så ut.

I annat fall byter du lämpligen den till en CEE4xx och monterar ett matchande uttag. CEE3xx är ovanlig så det är bara dumt att montera upp ett sådant uttag. Uttaget ska vara matat med tre faser, nolla och skyddsjord. Då svetsen inte har en nolla så blir det stiftet i stickproppen helt enkelt oanslutet.

Det är inga problem att mata svetsen med en JFB. Den kopplas precis som vanligt. Att svetsen inte använder en nolla spelar ingen roll. Däremot kanske en JFB är olämplig för denna svets, men det är en annan sak som du får ta reda på via svetsens dokumentation.

Återkom med en detaljerad plan för hur du kommer att gå tillväga så får vi se om det blir rätt. Men helst bör du ringa en elfirma.

• Gilla
#jögga och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad var det för handske på svetsen när den kom? Är det den som är på bilden?

Om så är fallet så ska du inte koppla om något alls.

Trefasuttaget kan du absolut koppla efter jordfelsbrytaren. (Det ska du göra) Till 16A räcker det normalt sett med 2,5mm^2. Uttaget ska vara fullkopplat med 5 ledare.[/QUOTE

ja det är den på bilden den har bar 4 st piggar

Okej. Då ska du bara låta den vara. Installera ett fullkopplat uttag. Att den inte använder nollan påverkar inget.

• Gilla
#jögga
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om svetsen är märkt 400 volt sågar det att byta till en 5-stifts och hoppa över nollan.
Varför ska inte 3-fas uttaget skyddas av jordfelsbrytaren? Det är krav att alla uttag i nyinstallation ska skyddas av JFB. Finns undantag men inte för en heminstallation.

Varför har du inte JFB i din befintliga central, inget krav då reglerna inte är retroaktiva, men himla bra.

en 6 kubikmeters kabel blir nog för tjock.
Protte
Det är en 400 volts svets och köpt i eu handsken som följde med är en med 4 piggar och jag vill ha 16 amp 400 hanske med 5 piggar då mina övriga 400 v maskiner har med 5 piggar . anledningen jag frågar om jordfelsbrytare är att jag läst att tex en 3 fas motor utan nolla kan göra så jordfelsbrytaren löser ut på bilden är det en gammal elcentral som jag ska dra 5 ledande 6 m3 i från till mitt nya elskåp i nya byggda garaget :)

Det är en ”5 piggs handske” där de struntat i att montera ett stift som ändå inte används. Behandla den som om den har 5 piggar.

Trefas motorer har nästan aldrig nollan ansluten. Det medför inte att de triggar jordfelsbrytaren.

Betyder ”6 m3” sex meter eller något annat?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Av din text verkar du har dåliga grundkunskaper kring elinstallation och hur en JFB fungerar så jag vill först o främst råda dig att tänka efter noga ifall du verkligen ska ge dig in på detta, i all välmening. Arbetet är givetvis behörighetskrävande.

Dessutom måste du starta vid svetsen och titta på dess märkskylt vilken märkström den har. Den varierar ju för en svets, så försök kom fram till den ström du vill kunna ta ut från elnätet. Detta styr i första hand om du ska ha CEE416 eller CEE432. Du kan också titta på din stickpropp du har just om det är en CEE316 eller CEE332, men troligen har Demmpa rätt, det ser faktiskt så ut.

I annat fall byter du lämpligen den till en CEE4xx och monterar ett matchande uttag. CEE3xx är ovanlig så det är bara dumt att montera upp ett sådant uttag. Uttaget ska vara matat med tre faser, nolla och skyddsjord. Då svetsen inte har en nolla så blir det stiftet i stickproppen helt enkelt oanslutet.

Det är inga problem att mata svetsen med en JFB. Den kopplas precis som vanligt. Att svetsen inte använder en nolla spelar ingen roll. Däremot kanske en JFB är olämplig för denna svets, men det är en annan sak som du får ta reda på via svetsens dokumentation.

Återkom med en detaljerad plan för hur du kommer att gå tillväga så får vi se om det blir rätt. Men helst bör du ringa en elfirma.
jag ska " för" dra det mesta sj men sedan ska en behörig elektriker mäta upp och slutligen koppla på strömmen . elen skal tas från den gamla elcentralen som syns på bild även den skal bytas till ett med jordfelsbrytare fast vid ett senare till fälle

D Daniel 109 skrev:
Det är en ”5 piggs handske” där de struntat i att montera ett stift som ändå inte används. Behandla den som om den har 5 piggar.

Trefas motorer har nästan aldrig nollan ansluten. Det medför inte att de triggar jordfelsbrytaren.

Betyder ”6 m3” sex meter eller något annat?
ja menar 5 ledad 6 m2 för låt råka slinka i väg i tankarna

prototypen prototypen skrev:

en 6 kubikmeters kabel blir nog för tjock. ja gillar grova kablar haha nä 6 m2 ska det vara
Protte

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

den här märkningen hitta jag bak på svetsen

• Märkning på en svets som visar '3/NPE ~400V 50/60Hz'.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.