Jag ska lägga närmare 50m2 klinkers i källaren (inte allt på samma gång)
http://www.bauhaus.se/slate-black-30x60cm.html

Misstänker att det är granitkeramik då plattorna är svarta rakt igenom samt att de ät sågade.

Vad ska jag nu använda för att kapa dem med, går något av dessa?
(kan ju hända att man behöver kapa dem på långsidan 600mm)

http://www.harald-nyborg.se/kakelskarare-m-kullager-900mm.html

http://www.jula.se/kakelkap-800w-243010

Fördelar / Nackdelar. Går t.ex kakelkapen med kylvatten att ha inomhus eller smutsar den ner mycket?

Tack på förhand..

D09
Jag har en jula kap som funkar fint.

Dock inte samma modell som den du länkar till. Den verkar kunna kapa 84cm om jag inte läst fel. Sen borde man kunna vända plattan och såga från andra hållet med :)

Baljan du ser under kapskivan är vattenkylningen och det skvätter en del vatten ja :)
Eller så ryker det heltokigt :)

Glöm inte o köpa kakelborr, helt hopplöst att försöka borra med vanliga om du ska göra något hål

Skärare (den första) är mycket trevligare och snabbare att arbeta med, men motordriven är ju bra om man inte ska kapa hela längden, så köp en enklare (billigare) motordriven också.

Köp en rejäl kakelskärare. Billiga förstör mer plattor, så det lönar sig att lägga lite pengar på en dyrare. Skall du sen inte lägga mer kakel/klinkers, kan du alltid sälja den.

En elektrisk kakelkap är smidigt för att finjustera men tar längre tid än kakelskäraren om du enbart skall göra en rak delning. Klingan på de billiga kakelskärarna är ofta mycket dålig. Köp en bättre klinga, som klarar att kapa mycket klinkers till den.

Jag köpte en billig motordriven kakelsåg på bauhaus för 11 år sen. Den kapar kakel, klinker, sjösten, glasmosaik hur bra som helst. Har tom sågat glasmosaikrutor i halvor för att slippa list.
Jag har gjort två badrum, en hall och ett kök (golv och mosaik över diskbänken). Grabben likaså. En kompis fixade sitt kök med den.

Det bästa var att den kosta 500 spänn knappt. Originalklingan är kvar och ingen av oss har kört med manuell kap.

Det enda jag kan tänka mig man får med en dyrare maskin är att een kapar snabbare:)

jag köpte en som tog 600 plattor på jula, ca 700 kr sen en motordriven på jula ca 350 kr. har jagt 20 m2 600*600 plattor och ca 45 m2 med mindre plattor, fungerar bra. varför köpa en för 2500 när du skall lägga 50 m2...??

Främsta anledningarna till att köpa en bra skärmaskin är väl att jag o många andra har svurit över lågprisvarianter som förstör plattor.
Sedan är det ju sällan en engångsgrej, 50m2 nu o kanske ytterligare 30m2 om några år osv.
Det blir så mycket roligare att lägga kakel o klinkers när man vet att grejerna fungerar....alltid.

Jag får tacka för alla svar. Det är väl som jag kommit fram till som husägare att det inte alltid går att köpa lågprismärken.

Jag är mer inne på en utrustning för att ritsa och knäcka än att såga alla. En liten vattenkyld kap har jag möjlighet att låna. (om jag skulle behöva göra udda instick osv)

Pratat med en kollega som lagt samma klinker, de använde en sigma och han sa att det gick bra men att det var en hård klinkers.

Kommer därför att köpa en sigma 3b, även sambon höll med efter att ha läst svaren i tråden så då är det väl bara o köra på :)

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Varför inte hyra en rejäl för dagen eller helgen. Kostar inte många 100 sedlar

Låter som en mycket vettig avvägning. Har själv en gammal Sigma som funkar utmärkt och en enkel liten motordriven kap.

En kakelskärare rår inte alltid på grès porcellanato. Råkade senast ut för italiensk sådan, med ett kraftigt nätmönster på undersidan, och det var helt omöjligt att knäcka plattorna längs den ritsade linjen. Använder för övrigt en Sigma 3 DM Max.
Därför bör man ha även en våtkap. Vilken, spelar mindre roll. Klingan är det viktiga. En slät klinga till kakel, och en turbo till klinker och granitkeramik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.