646 läst · 7 svar
646 läst
7 svar
Inkonsekventa blandare i lägenheten. Fel temperatur hela tiden.
Min köksblandare brukar ge varmt vatten när jag har kall vatten på handtaget och dröjer upp till 1-2 minuter att bli kallt. Blir dessutom inte helt kallt heller. Ibland får jag den att bli riktigt kall direkt men inte alltid.
Blandaren i toaletten är snarare tvärtom. På morgonen dröjer den ovanligt länge att bli varm.
Ibland brukar vattnet leva sitt eget live och gå mellan varm och kall temperatur utan att jag justerar temperaturen
Vad kan detta bero på?
Blandaren i toaletten är snarare tvärtom. På morgonen dröjer den ovanligt länge att bli varm.
Ibland brukar vattnet leva sitt eget live och gå mellan varm och kall temperatur utan att jag justerar temperaturen
Vad kan detta bero på?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 755 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 755 inlägg
Gissar bara men kan varm och kallvatten vara kopplade fel?
Att det tar lång tid att få varmt på morgonen beror kanske bara på att allt vatten i rören blivit kallt över natten och det tar ett stund för varmvattnet?
Att det tar lång tid att få varmt på morgonen beror kanske bara på att allt vatten i rören blivit kallt över natten och det tar ett stund för varmvattnet?
Det kan vara någon blandare som leder över varmvatten till kallvatten. En varmvattenberedare som saknar fungerande backventil eller ledningsdragning som medför att kallvattnet värms upp.
Som @Daniel 109 skriver, det är mest troligt avsaknad av backventiler i någon blandare i huset. Jag letade länge innan jag hittade det problemet med hjälp av detta forumet. VVs-firman som installerade mitt nya badrum var här två gånger utan att kunna lösa problemet. Det visade sig att min ena nya blandare saknade backventiler i konstruktionen/från fabrik.
Ett par backventiler från Biltema senare så hade vi kallt och varmt vatten i dusch och kranar igen.
Backventiler kan också gå sönder med tiden....
Ett par backventiler från Biltema senare så hade vi kallt och varmt vatten i dusch och kranar igen.
Bara för att klargöraD Daniel 109 skrev:
Tack för svar! Men bara för att klargöra. Det är bara ibland som blandarna i huset har sitt eget liv och ger fel temperatur. Vissa tillfällen om jag har tur fungerar den felfritt och ger rätt temperatur direkt. Kan detta också då bero på beckventilen? Är det också något man kan fixa själv?pacman42 skrev:
Som @Daniel 109 skriver, det är mest troligt avsaknad av backventiler i någon blandare i huset. Jag letade länge innan jag hittade det problemet med hjälp av detta forumet. VVs-firman som installerade mitt nya badrum var här två gånger utan att kunna lösa problemet. Det visade sig att min ena nya blandare saknade backventiler i konstruktionen/från fabrik.
Tack för svar! Möjligtvis fel kopplade. Gällande morgons vattnet, jag flyttade in nyligen och har märkt stor skillnad från nya lägenhet jämfört med förgående. Det tar nämligen ovanligt lång tid för temperaturen att bli varm ibland.Rickard. skrev:
Mina blandare gav ibland kallt och ibland varmt innan backventilerna kom på plats. Det berodde på hur blandaren som problemet var i var ställd.Ameen Pargar skrev:
Bara för att klargöra
Tack för svar! Men bara för att klargöra. Det är bara ibland som blandarna i huset har sitt eget liv och ger fel temperatur. Vissa tillfällen om jag har tur fungerar den felfritt och ger rätt temperatur direkt. Kan detta också då bero på beckventilen? Är det också något man kan fixa själv?
Klicka här för att svara