Byggahus.se

Inkommande vatten (galvade rör)

1. H
    Medlem Nivå 6
    Då börjar det klia i renoverings fingrarna.

Planen är att rensa upp inkommande vatten i källaren som idag består av 27mm galvade rör från 1955. Jag vill även minska mängden rör som hänger i källar taket.

Det jag skulle vilja göra är att lägga ca 4m (från vatten mätaren till pannrummet) i bjälklaget! Det blir naturligtvis en massa bökande för att lyckas dra in detta rör då bjälklaget består av spån. Tanken är att öppna taket i respektive ände och dra in ett nytt kallvatten rör. Det blir naturligtvis inga dolda skarvar.

Nu till min fundering, vad skall jag anväda för rör?

22mm Plusprisol
    22mm prisol
    28mm rör i rör
    eller.....

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Lättast att "tråckla" är ju någon form av koppar (som är betydligt styvare än PEX) om du endast ska öppna två hål i taket. Men tror du att du verkligen att du klarar av att tråckla röret 4 meter i "ingenmansland" genom att bara öppna två hål i taket?

27mm galv är samma sak som 22mm koppar.

3. H
    Medlem Nivå 6
    Tack Krilleman.
    Jo jag hoppas att det skall gå att tråckla men mr Murphy vet tyvärr var jag bor..... Sen bli det inget 70mm hål utan nått lite större typ 300x300.

Då är frågan prisol eller plusprisol? Jag tycker att plusprisol borde vara att föredra då den har lite mer isolering.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Plusprisol har en benägenhet att fastna på alla kanter då isoleringen är mjuk.

Lättast är nog då vanlig prisol.

Men om du har bjälklaget fullt av spån tror jag du går bet på att bara ta upp två hål...