Byggahus.se

Inköp Pelarborrmaskin - bänkversion

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej

Ska köpa mig en pelarborr. Kommer att användas som hobby/möbelsnickeri och nästan uteslutande träbearbetning, kanske lite stål, men inte nämnvärt.

Hade tänkt mig en budget på runt 5000:-

Har 2 objekt som jag tyckte verkade intressanta, och de är väl likvärdig i spec.

http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-atdp16b-bench-pillar-drill-102553

https://www.globaltools.se/maskiner/pelarborrmaskin/16ae-20at-sojleboremaskine

Scantool maskinen klarar 20mm och Axminster maskinen 16mm, men vet inte om det gör så stor skillnad.

Peter (New Brit Workshop) gjorde en review på Axminster maskinen här:

[video=youtube;TaFnTPqpg34]https://www.youtube.com/watch?v=TaFnTPqpg34[/video]

Nu till frågan...vilken ska man välja...eller finns det ett tredje alternativ?

2. H
    Medlem · Nivå 18
    Du skall vara medveten om att billiga remdrivna pelarborrmaskiner sällan håller vad de lovar.
    Troberg här på forumet är en av de lyckliga ägarna som har blivit betydligt mindre lycklig när han har försökt borra med sitt nyförvärv.

De där maskinerna duger sannolikt att borra i trä med men skall du borra hål som är grövre än 10mm i järn då skall du ha betydligt kraftigare grejor.

Själv har jag en remdriven Valmet att borra i trä med och en kugghjulsdriven Arboga G2508 att borra i järn med.

3. Björn Melander
    Medlem · Nivå 16
    Tredje alternativet är att köpa en begagnad maskin, tex Arboga eller Strands. Känslan att jobba med en tung och stabil maskin utan remdrift vs. lättviktare är rätt stor. Är du snabb kan du hitta en maskin på blocket för 5 kkr.

• Laddar…
  4. nanowire
    Amatörexpert · Nivå 20
    Jag ryser varje gång jag ser Matt Cremona eller ngn annan på youtube borra med pelarborrar som verkar flexa flera cm när de lägger på minsta tryck. Men det är klart, hål blir det ändå.

5. B
    Medlem Nivå 3
    Tack för inläggen....om ni skulle välja mellan de 2 maskinerna ovan..vilken skulle ni ta?
    Fördelen med Scantool är att jag kan dra momsen :D

6. nanowire
    Amatörexpert · Nivå 20
    Axminster ser trevligare ut; tyngre, gedignare, 120 rpm som lägsta hastighet ( 180 för den andra maskinen). Du borde, iaf teoretiskt, kunna dra av momsen på axminster också.

7. jac
    Medlem · Nivå 14
    Handlar du till företaget så kan du väl dra momsen även om du köper från Axminster så där är det ingen skillnad. Jag vet inte exakt hur det fungerar men jag har uppfattat det som att du anger dit momsregistreringsnummer (VAT Number) när du handlar så dras momsen direkt. Någon annan kanske kan fylla i här...

Annars har jag inget att säga om maskinerna. Jag har inte heller tittat på filmen men man ska vara medveten om att Peter i New Brit Workshop har ett ganska tätt samarbete med Axminster. (Ivarjefall som jag har uppfattat det.)

8. Björn Melander
    Medlem · Nivå 16
    Den från Axminster. Den vägen 20 kg mer och där verkar man i alla fall inte använt sig av de allra smäckigaste delarna som är vanliga på dessa maskiner.

9. O
    Medlem Nivå 8
    En sak jag hade letat efter är längre slag. 80 mm är i minsta laget. Jag har 100 mm på min (dock beg industrimaskin) och jag skulle inte vilja ha mindre. Att behöva sätta om borren för att borra är tråkigt och minskar precisionen.

10. B
    Medlem Nivå 3
    Jag följde råden här och beställde en Axminster maskin. Och det verkar som jag kan dra momsen dessutom. #nöjd

11. nanowire
    Amatörexpert · Nivå 20
    Kul! Du får recensera den sen :)

• Laddar…
  12. G
    Medlem · Nivå 14
    Det funkar så att du ber säljaren i det EU land du handlar att dra av sitt lands moms på priset direkt innan du betalar. (efter uppvisande av giltigt VAT-nummer som stämmer överens med leveransadressen)
    Om du betalar det andra landets moms så kan du inte i efterhand dra av den (som moms) i din bokföring.

13. T
    Medlem · Nivå 17
    Snart är det färdighandlat med UK.

14. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    UK blir som resten av världen, från USA så betalar jag ingen MOMS utan det bokförs en fiktiv MOMS.
    Tidigare så betalade man MOMS på USA grejor och fick då dra av lika mycket men nu är det samma regler som EU.
    England kommer säkert att få samma regler.

Protte