Inköp av handöverfräs och fräsbord

861 läst  4 svar

1. K
    Verktygstokig Nivå 2
    Det har blivit dags att köpa lite mer verktyg. Det har gått på tok för lång tid sedan sist.

Har tänkt att köpa mig en handöverfräs, har lite ångest för vilken jag ska ta men det står mellan en festool 1010 eller en Bosch GOF 1250 LCE. Har läst många trådar om detta val men jag blir inte så mycket säkrare i mitt val :)
    Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta ett fräsbord till fräsen, det verkar svårare att hitta något vettigt. Har inte tänkt att köpa ett festoolbord då dom pengarna gör sig bättre på andra leksaker. Det måste väl finnas något billigt mindre bord man kan köpa som passar en av dessa fräsar som jag funderar mellan? Eller brukar fräsborden passa båda dessa fräsarna?

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 19
    Oavsett vilken fräs du väljer, kan inte bygga ett eget fräsbord vara ett alternativ?
    Finns gott om inspirationstrådar här på Byggahus, som denna tex: https://www.byggahus.se/forum/threads/egen-mtf-fraesbord-60x130-uppfaellbar-extra-stoed.307555/

3. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Jag skulle råda dig att köpa en större fräs för bordsmonteringen så du kan ta 1/2 stål viket öppnar upp för välldigt mycket billigare stål.

Samt att det blir lite mer stabilitet och kraft i maskinen.

Själv köpte jag en trend t11 på eBay efter att ha letat länge. Dewalt har en identisk maskin som är lätt att modda så man får höjd justering genom bordet.

Triton har även några intressanta maskiner i mellan prisklass.

Sen hade jag kompletterat med en typ en mindre kantfräs vet att
    Några här har köpt kina kopior för välldigt lite pengar de kan säker berätta lite mer om den vid det här laget.

Efter som jag har festool skensystem så har jag istället valt en gammal of 1000 för de jobben som är lite mindre. Va billig i inköp men har fortfarande känsla och precision till en fraktion av priset av 1010 vist du får inte all ny lyck men en välldigt trevlig maskin. Går då och då på tyska eBay för 50-75€

I det stora hela.
    Sikta på en större maskin som du stoppar i bordet. Börja med den.

Komplettera med mindre dito som funkar med ditt övriga system. Så du slipper olika varianter av styrskenor osv.

Beträffande bordet vill du göra det billigt.
    Köp ett färdigt bord/ skiva med tracks och platta bundlat med festherboards och annat smått och gitt.
    Destination tex ruthlands eller eBay

Gillar du att bygga go nuts!
    Läs alla trådar du kommer över kolla tuben.
    Sen använder du oss som bollplank!

Det är mina learimgs så långt.

Tror Daniel har skrivit en toppen
    Tråd i ämnet val av fräs som jag läste.

4. K
    Verktygstokig Nivå 2
    Tack för tipset med Trend T11, inte hört om den innan.

Just det med höjdjustering när fräsen sitter i bordet har jag funderat lite på och det verkar ju riktigt trevligt att kunna göra det genom bordet med en Trend T11. Låter ju vettigt att gå på en sån egentligen för att ha i ett bord och senare komplettera med en mindre när det dyker upp ett behov för en handhållen.

Såg detta bordet som verkar ganska trevligt vid en första anblick. http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...r-board-kit-rutlands+rtx2000k3?showdelivery=y

Ska ta och kika lite på hemmabyggen men tror att jag till slut ändå tar och köper ett bord.

Hedens gillar
  5. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11

Den funktionen har du på triton Tra001 också men trend maskinen kändes enklare där av bättre i mina ögon.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: