Byggahus.se

Injustering vattenburen golvvärme, Uponor

1. P
    Medlem · skåne · 441 inlägg

pozz2

Medlem
    Smartrix fungerar kanon med rumsgivare, allt trådlöst. Och så köpet du med ett interface så har du allt du behöver.

2. leby
    Medlem · Stockholm · 1 916 inlägg

leby

Medlem
    jag tänkte att eftersom det ser ut som du har ett ganska nytt hus som borde vara väl isolerat och därmed jämt klimat (slutsats av att du har den nya Uponor fördelaren i plast) samt att verkar ha alla slingor på ett ställe,. Det bör då räcka att justera in delta på slingorna så spar du ett antal tusenlappar. Men vill du ha olika temp i olika rum måste du förstås komplettera med individuell styrning av berörda slingor. Även om du styr slingorna separat så kan vet vara av värde att justera in dom. Mitt val att köpa en relativt dyr termometer betyder inte att man behöver ha en sån bara att det var enkelt, vad som helst ex denna http://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermometer/ för 55 spänn, det tar bara lite längre stund....

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 2 643 inlägg

RoBo

Medlem
    Nej man ställer först den längsta slingan på fullt öppen 5an. Sedan minskar man dom andra enligt tabellen.

4. N
    Medlem · Bayern · 506 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Hej, jag har samma system som du: Uponor (16 slingor) och F750. Här är mina erfarenheter:

1. Det är lättare att ställa in systemet när det är riktigt kallt ute sa att pumpen producerar rejält med värme. Rekommendar annars att du skruvar upp värmekurvan pa pumpen tillfälligt (se även 2).
    2. F750 kann reglera baserat pa kurva (utomhustemp.) eller pa innegivare (innetemp). Rekommenderar kurva.
    3. De gra lasringarna pa Uponor är kanske kul, men till liten praktisk nytta. Strunta i dessa när du ställer in systemet.

Jag gjorde som Roland53 - börja med att öppna allt fullt, vänta pa kallt väder eller skruva upp kurvan, och sänk sedan (eller öppna igen) slinga för slinga i sma steg tills alla rummen har behaglig temp. Du maste vänta dagar mellan ändringarna när du har en gjuten platta för att ändringarna ska fa effekt.

Med litet talamod sa kommer du inte ha nagra problem att klara detta, även utan smarta tricks. :)

5. M
    Medlem · Västra Götaland · 2 893 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Ja! Jag har också den här fördelaren och det är så man "kalibrerar" flödesventilens skala (den grå ringen).

Sedan följer man diagrammet som TS hade i sin första post för att strypa slingorna enligt jablon och så får man göra en bedömning, men i slutändan måste minst en slinga vara fullt öppen och med "rätt" temperatur.

Sedan har jag själv gjort så att jag vridit den grå så att stopklacken är där slingan var injusterad, men det är bara för att jag gillar att ha det så. :)

• Laddar…
  6. D
    Medlem · örebro · 983 inlägg

daugaard

Medlem
    har du läst beskrivningen? för att ställa på 5an så måste man vell stänga först för att hitta noll läget, sen öppna till femman. och nu ville TS justera in sin på 1,5

• Laddar…
  7. R
    Medlem · Västmanland · 373 inlägg

rsa

Medlem
    Jag har golvvärme i betongplatta, IVT bergvärmepump och WGF fördelare i mina två fördelarskåp (enplansvilla på 200kvm). Jag har justerat in returventilerna enligt Uponors specifikation. Längsta slingan i vardagsrummet är helt öppen. Problemet nu är att jag har ganska olika temperaturer i de olika rummen. T.ex:
    • Stora rummet: 23 grader,
    • Kontoret: 20 grader
    • WC/D 1: 20 grader
    • WC/D 2: 25 grader
    Läst nästan alla relaterade trådar här på forumet men blir inte riktigt klok på hur jag ska justera in det.
    1. Ska jag strypa flödet i den stora slingan som är helt öppen för att få varmare i de andra rummen? Eller ger det bara större flöde i bypas?
    2. Eller ska jag öka flödet i de kalla rummens slingor? Blir det då svalare i de varma rummen så att jag måste öka framledningstemperaturen i pumpen?
    3. Kan bypas vara stängd eller måste den vara öppen?
    4. Måste inte en slinga vara fullt öppen?
    Uponor är inte så på att svara på dessa frågor. De hänvisar till att köpa ett reglersystem. Jag behöver dock inte dag-till-dag reglering i rummen bara en bra grundtemperatur i alla rum.

8. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Du ha VP och inga termodon , Stora rummet ska strypas lite , gör det , gör så och vänta något dygn m flödet ökar lite på dom andra , sen en tumregel diff ( Delta -T ) på ut och tillbaka på ca 3 - 4 C , eftersom du inte har termodon så är det konstant flöde över VP , är det långt från VP till fördelaren så är det bra med bypass , den kan du vara utan eller vara liiiite öppen , den tar en kraft från slingorna i flödet , det går förbi fördelaren och det blir mindre flöde ut till slingorna .
    Jag har inga don och det fungerar bra , när man väl fått in temp och flöde , varför köpa grejer för allt mellan 10 - 20kkr när det inte behövs för att få bra värme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.