Byggahus.se

Injustering för hempulare samt ett litet problem

1. B
    Medlem · Nivå 8
    Jaha, då har man äntligen slängt ut det gamla luftvärmeaggregatet från 80-talet och ersatt med ett Heru-aggregat på vinden. Dom svarta kanalerna har jag behållit, dom röda är nydragna + alla don utbytta mot nya.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kanaler.jpg

Som alla gör-det-självare förstår så räknas det som lite fusk att inte göra allt själv och dit hör ju även injusteringen. En mätkrok för att mäta tryckdifferens över don går ju att införskaffa för ett par hundringar. Dock kostar ju en tryckmätare minst 5000 och det inköpet är ju lite svårmotiverat.

Så...ur gömmorna trollar man fram en glasburk, en trasa, en smartphone och en slang.

prylar.jpg

In med telefonen i burken, koppla samman burken med kroken och se till att den håller tätt. (Trasan är bara till för att telefonen inte ska skramla runt där inne.) Eftersom nyare telefoner är utrustade med barometer så blir det en fin liten tryckmätare. Till skillnad mot en "riktig" mätare så kan inte den här mäta differensen direkt utan man få mäta absoluttrycket i donet och jämföra med trycket i rummet. (Utan att röra burken för mycket i höjdled, då blir det fel eftersom lufttrycket ändras med ca 12.5 Pa/m.)

klar.jpg

Felix bostongurka rekommenderas inte till Nexus 5 då burken är så trång att strömbrytaren trycks in. Det funkade dock precis med telefonen upp och ned. Det är även ett plus om man ser till att inte skärmen stängs av efter en stund...

För att testa noggrannheten i telefonens barometer så har jag testat förflyttningar i höjdled och kommit fram till att noggrannheten är tillfredsställande för ändamålet.

Så hur gick då testet?
    Frånluften gick smidigt, luftfördelningen stämmer väldigt bra med mina teoretiska beräkningar. För att få rätt flöde så fick jag ställa frånluftsfläkten på 40% vilket verkar rimligt.
    När det gäller tilluften så stämmer fördelningen hyfsat med de teoretiska beräkningarna. Jag fick öppna don tre och fyra från slutet lite grann, men inget onormalt. Men...för att få ut rätt flöde så fick jag ställa upp tilluftsfläkten på 63% vilket verkar alldeles för högt. (Det beräknade tryckfallet är ungefär detsamma för tilluft och frånluft.) Det för även med sig att tilluften väsnas en del.

Av det så kan man ju dra slutsatsen att det antingen läcker kraftigt någonstan eller att något orsakar ett kraftigt tryckfall. Dom nya kanalerna har jag ju koll på, men dom gamla skulle det ju kunna vara något lurt med. Men jag tycker det borde märkts en snedfördelning när jag mätte i så fall.

När jag ändrade proportionerna mellan till- och frånluft så sjönk den rapporterade verkningsgaden för värmeväxlaren från 77% till 50%. Eftersom det inte sitter tryckgivare i aggregatet så antar jag att det beräknas helt på temperaturerna. Slutsats: tilluftsflödet är större än frånluftsflödet. Så om inte luften kommer ut ur donen så tar den vägen någon annanstans.

Nu gjorde jag ett sista experiment med min lilla mätare. Med fläktarna på 63%/40% så mätte jag trycket inomhus, när jag öppnade ett fönster så sjönk det med ca två Pa. Med fläktarna på 40%/40% så såg jag ingen skillnad. Övertryck i huset med det högre tilluftsflödet alltså...så om ingen satt ett hemligt don någonstans så verkar det ju som att jag har ett högre flöde ur donen trots allt.

Kvar är då möjligheten att det skulle vara något fel på min fina mätmetod, men jag fattar inte vad det skulle vara. (Alternativt att jag har fel datablad eller läser av det fel, men det verkar inte så sannolikt.

Någon som har en snilleblixt vad som kan vara fel? Annars slutar det väl med att jag förödmjukad får ta hit en "riktig" injusterare...

• Laddar…
  2. G
    Medlem Nivå 6
    Hm.
    Intressant!

Om jag förstår det rätt så räknar du ut flödet genom att jämföra trycket i kanalen just innan donet med trycket i rummet.
    Uppmätt tryckfall jämför du sedan med donets flödesdiagram?

Det känns osäkert att dels använda ett relativt inexakt mätinstrument (telefonen) och dels läsa av resultatet mot diagram.
    Skalorna är ju logaritmiska och inte särskilt högupplösta.

Har du funderat över din standardavvikelse med denna mätning?
    Du kan kanske inte komma närmare än du gör nu...

3. B
    Medlem · Nivå 8
    Tja, alltså principen för injustering är ju inget jag uppfunnit själv utan en allmänt vedertagen metod. (Och den som beskrivs i injusteringsanvisningarna för donet.) Det är bara mätinstrumentet som är lite originellt.
    Jag har labbat lite med noggrannheten och den är så pass bra att det inte borde vara där problemet ligger.

Jag får ge mig upp på vinden och plocka bort isoleringen från den orörda delen av systemet och se om jag hittar något skumt. (Tyvärr kommer jag nog inte åt den delen allra längst till vänster.)
    Den som byggt det ursprungliga systemet har nöjt sig med en nit per skarv så det är ju inte omöjligt att det glipar någonstans. (Den som isolerat det har å andra sidan varit petnoga med nätmatta överallt trots att kanalerna ligger i lösullen, så det är lite jobb med att plocka bort all isolering.)