Injustering av frånluftsvärmepump

4k läst  2 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Nä, vi kör på i hundranitti och hoppas att elräkningen inte blir alltför hög. ;)
    Skämtar juh! Väntar på att hela huset ska bli klart först så att allt är "som det ska". Sen kanske man borde ta dit nån expert som "rattar" in allt??
    Nu höftar vi lite och kollar på termostaterna då och då.

2. G
    Medlem Nivå 9

Re: Injustering av frånluftsvärmepump

Snart Pelle. Snart. När vi flyttat från svärmor om ett par veckor ska det rattas på rattarna.

3. L
    Medlem Nivå 4

Re: Injustering av frånluftsvärmepump

Injusteringen gör du bäst själv! För IVT490 gäller att köra på kurva nummer 1-2 för golvvärme. Detta är bara ett värde på hur varmt varmvattnet blir till golven. I mitt fall så gillar jag att ha 22° inne, och med lite pysslande så kom jag fram till att kurva 1 var fel. Så då kör jag nu på kurva 2. Sen tyckte jag att det var lite kallt ändå, så då försköt? jag kurvan 2 till +4.

Alltså: Kurva 2 förskjuten +4.

Din egen uppfattning om ett bra klimat är det som styr.

Knäckningen är till för att kunna få bort 0°-symptomet, dvs när det är nollgradigt och därikring ute så är det svårt att få balans på anläggningen. Om du upplever att det är så får du knäcka kurvan vid noll grader uppåt, jag tror att det är några grader i taget. Knäck ett steg och vips så kan alla dina problem vara borta.

Men som sagt, rörmockaren eller teknikern vet inte hur du upplever temperaturen. Och ha lite tålamod i början, temperaturregleringen är långsam.

Ett tips för dig som har klinkers i badrum:

Jag ställer termostaten på 24° i badrummet och 22° i resten av huset, och lämnar dörren öppen. Det gör att badrummet känner sig tvunget att få mest värme och golvet blir duschvänligt på morgnarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: