Injustering av element i 1-rörs-system

3k läst  0 svar

1. Vi på Lisatået
    Guest Nivå 1
    I samband med ett fönsterbyte fick vi lov att installera två nya element i ett 1-rörs-system. Då det sedan tidigare aldrig blev riktigt varmt (trots luftning, översyn av termostaten etc) i ett annat rum, beslöt vi att sätta dit ett av de överblivna gamla, jämförelsevis större elementen istället. Trots det blir det fortfarande inte just mycket varmare och vad jag kan förstå måste detta bero på att stryppluggen - alltså där elementet är anslutet till cirkulationsrören - är feljusterad för elementets "nya position" i systemet. Därför undrar jag om någon kan tala om för mig åt vilket håll (inåt eller utåt) stryppluggen måste justeras för att MER varmt vatten skall passerar själva elementet (istället för av strömma förbi det) och - mellan tumme och pekfinger - hur mycket varje varv ger i ökning/minskning. Klart att det till största del beror på elementets och rummets storlek, men - är det ett halvt varv eller fem/sex varv som gäller?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: