14 804 läst · 18 svar
15k läst
18 svar
Ingjuten klämringskoppling - hur ansluta nytt handfat?
JAg ser nu i Jula katalogen att det det finns något som heter halvkoppling och att den faktiskt ser ut som den jag har ingjuten i väggen! Dvs med en packning och en klämring.
Ja, ja, man lär sig efterhand.
Bra att jag lärde mig det för nu kan jag koppla in mig på 16 mm rören t duschen i källaren. Skall sätta ny blandare och nya rör och har grunnat lite på hur jag skall koppla från 16 mm till 12 mm.
Hittade en 16xR15 på Bauhaus men den kostade 250 eller 290 kr tror jag. Och jag hade varir tvungen att hänga på en 12xR15 på den - rätt klumpigt.
Nu inser jag att jag kan komma undan med att kombinera en halvkoppling för 16 mm rör med en 12xR15 klämringskoppling. Trevligt!
Tack alla för hjälpen.
Ja, ja, man lär sig efterhand.
Bra att jag lärde mig det för nu kan jag koppla in mig på 16 mm rören t duschen i källaren. Skall sätta ny blandare och nya rör och har grunnat lite på hur jag skall koppla från 16 mm till 12 mm.
Hittade en 16xR15 på Bauhaus men den kostade 250 eller 290 kr tror jag. Och jag hade varir tvungen att hänga på en 12xR15 på den - rätt klumpigt.
Nu inser jag att jag kan komma undan med att kombinera en halvkoppling för 16 mm rör med en 12xR15 klämringskoppling. Trevligt!
Tack alla för hjälpen.
250 kr ???
https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1229
Skall du ha det snyggt så tar du en skarvkoppling. Tror enbart de finns för 16X15 men då sätter du dit en förminskare (speciell klämring så man kan ansluta 12 rör till 15 mm klämringskoppling). Kostnad ca 100 kr/st.
https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1229
Skall du ha det snyggt så tar du en skarvkoppling. Tror enbart de finns för 16X15 men då sätter du dit en förminskare (speciell klämring så man kan ansluta 12 rör till 15 mm klämringskoppling). Kostnad ca 100 kr/st.
Liknande trådar
-
Nackdel med 90-graders klämringskoppling?
Vatten & Avlopp -
Koppla PEX-rör med klämringskoppling
Vatten & Avlopp -
Ännu en läckage-tråd med klämringskoppling/ballofix
Vatten & Avlopp -
Montera klämringskoppling - gör det själv
Artikelkommentarer -
T-klämringskoppling till slang för blandare?
Vatten & Avlopp