Byggahus.se

"inget tvärsnitt klarar vald belastning" Byta limträ emot Tacknockbalk i fackverk (stål) hjälp!

1. Mike_the_pip3
    Medlem · Kalmar · 274 inlägg
    Hej Fottfolk,
    Läst en del trådar om stålbalkar och fackverk, ser att det finns mycket kunnigt folk som hjälp oss medlemmar, nu skulle jag bli otroligt tacksam om någon hade möjlighet att kika på mitt "problem" nedan.

Generell info:
    Garage 136m2
    Trästomme, väggliv 45x145, 3m högt
    Takvinkel 28gr
    Bredd 9m
    Total längd garage 17m
    Beräkningsnorm: Europeisk konstruktionsstandard - EKS11 (BFS 2019:1)
    Plats: 388 92 Ljungbyholm
    Snözonsvärde: 2 kN/m2
    Egentyngd yttertak: 0,40 kN/m2 - Plåttak med isolering och invändig beklädnad

Garage är ifrån början tänkt med takåsar i 270x90 limträ, alternativt lättbalk HB350s.
    (övervägar pris vs arbetstimmar)

So far so good

Ursprungstanke var 115x495mm limträ som nockbalk, men då får jag en pelare precis mitt i den öppna ytan i garaget, vilket jag kommer bli tokig på.

Skriver in måtten på byggbeskrining.se och får att ingen balk klarar denna last.

Sen kommer det luriga jag har 11.5 m spännvid på stora delen i garaget.
    Innan hade jag en pelare dvs 6m limträbalk - pelare - 6m limträ.

Ingen träbalk klarar denna lasten så då tänker jag såklart, STÅL och fackverk?
    jag har en bra vän som driver firma som kan tillverka fackverket åt mig, men inte hjälpa med beräkningen.

Har ni möjlighet att säga hur fackverket bör tillverkas för att klara påfrestningen?
    Bättre att ta i lite extra i materialet än att det sviktar mm

Ritningar och info nedan:

STORT TACK PÅ FÖRHAND OM NÅGON HÄRLIG SJÄL VILL HJÄLPA TILL (y):strong:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    pelare.png

2. S
    Medlem · Västernorrland · 8 946 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Är ingen expert i ämnet men det är lätt att föreställa sig att en järnbalk skulle vara starkare men det är ju inte alltid så enkelt. Skulle tro att en sådan stående balk i ditt fall blir väldigt hög.......Så pass hög att det nog är enklare att konstruera om alltihopa och kanske välja någon annan slags takstol. men den kanske då behöver stå på något annat slags underlag och ja det mesta kanske blir fel.......Att bygga så pass stort i trä och slippa stolpar inne är nog inte så enkelt. Då är det nog enklare att ha stolpar och sen portar åt andra hållet så man får som fack och inte stör sig på dem. Har man portar på kortsidan så håller jag med om att stolpen bara skulle kännas ivägen. Men två fack från andra ledden skulle inte alls bli så. Då skulle man kunna ha en vägg halvvägs in till och med och stolpen trollas bort.

3. Mike_the_pip3

Plattan är redan gjuten så blir svårt och vrida på garaget :)

Jag tänker mer en fackverkskonstruktion snarare än typ I eller H balk, man ser ju ridhus/lager/gympasalar med galna spännvidder med fackverk i taket.

Har även tagit in offert på saxtakstolar som en plan B :) Man tappar lite i höjd men det skulle helt klart funka.

4. D
    Medlem · 172 inlägg

DTanner

Medlem
    Finns massor med kreativa lösningar på detta, men det kräver konstruktionsberäkningar, och om ingen har tid och lust att göra det gratis åt dig så får du nog anlita en konstruktör för några timmars arbete.
    En tänkbar väg skulle t.ex. vara att använda en ram/sax/fackverkstakstol bara där du har stolpen, och stödja balkarna på den. Du förlorar takhöjden lokalt där takstolen sitter, men slipper stolpe och får öppet på båda sidor. Kanske får du sätta 2-3 takstolar ihop för att klara lasten. Bara en av många tänkbara lösningar.
    De flesta takstolsfirmor har takstolsprogram som enkelt gör beräkningarna.

5. Kuslake
    Medlem · Västerbotten · 46 inlägg

Kuslake

Medlem
    Skulle det inte gå att ha en takstol eller två dår stolpen är och den/dom då stående på stolpar ute vid väggarna? Bara in idé med annan vinkling.

6. M
    Medlem · Stockholm · 64 inlägg

Mercruiser

Medlem
    Tycker om dina tankar kring öppenheten. Fackverkskonstruktion är ju lösningen! Måste ju finnas någon beräkning på nätet? Har du sökt ordentligt?

• Laddar…
  7. S

Stefan1972

Medlem
    menade inte så utan sätt portarna på långsidan bara.

8. Mike_the_pip3
    Försökt hitta men skulle gärna vilja nån som kan tar fram och drar en beräkning. Halvkul om d rasar med 1m snö på taket :crysmile:

• Laddar…
  9. Mike_the_pip3
  10. Mike_the_pip3
    Jag kan absolut pröjsa en peng för det, men vissa gillar att hjälpa andra som en god gärning och får själva hjälp med annat här på forumet. Men annars får jag anlita nån (y) det är en liten peng i detta bygget :crysmile:

11. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 554 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ska garaget vara helt öppet eller enligt ritning avdelat?

12. Mike_the_pip3
    Den breda delen blir helt öppen, den smalare delen är avskild, halva/halva förråd samt antingen plats för åkgräsklippare eller verkstad med maskiner som dammar. Inte helt klart än :thinking::rofl:

13. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 554 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Då hade jag nog kört saxtakstolar och öppnat över lyften

14. S

Stefan1972

Medlem
    ja det kan ju bli lite trångt kanske.........I det här läget hade jag nog accepterat stolpen. Är det plats för en bil både framför och bakom så tror jag inte att den blir i vägen så mycket att det skulle störa nå enormt. Kan vara en bra grej också då man kan gå ner med el och tryckluft centralt.

• Laddar…
  15. D
    Renoverare · Stockholm · 1 794 inlägg

Dublin

Renoverare
    Men på planritningen har du ju en innervägg och en trappa nästan där stolpen är. Går det inte att flytta stolpen så att den blir del av innerväggen (eller är planskissen inte aktuell längre?)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.