Byggahus.se

Inget tryck i varmvattnet i köket

1. B
    Medlem · Nivå 10
    När vi byggde vårt hus så var det inget tryck i varmvattnet i köket och vi trodde det var fel på kranen och orkade inte göra något åt det utan har levt med det i flera år.

Nu tog vi tag i saken och köpte en ny kran och det är fortfarande samma dåliga tryck så felet måste ju sitta på ledningen på något sätt. Så vad gör vi nu?

Anledningen till att vi int är tog tag i det med en gång är för att vi kopplade in kranen själva och utgick från att det var något fel i det som vi gjort och ändå inte hade någon att påpeka felet för.

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Klena ledningar någon stans
    Kommunaltvatten eller eget

3. B
    Medlem · Nivå 10
    Fast det är bra tryck i vattnet i alla andra kranar, det är bara varmvattnet i en kran som det är fel på.

4. M
    Medlem Nivå 5
    Kanske blivit nått veck på den ledningen som stryper ?

5. B
    Medlem · Nivå 10
    Kan det ha blivit veck i ledningen i plattan? Kökskranen sitter ca 3 meter från där ledningarna startar i tvättstugan.

6. V
    Medlem · Nivå 10
    egen brunn? Kan vara filtret, kolla där!

7. B
    Medlem · Nivå 10
    Kommunalt vatten. Och det är som sagt varmvattnet i en kran av 4 så det är inget fel på trycket generellt, utan bara i köket och det är inte kranen då vi testade att byta den.

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Låter som om det är ett veck på ledningen i den ev plattan?

Vad är det för rör till köksblandaren? Prisol? PEX?

9. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Det kan vara spån från plastslangarna som har fastnat uppe i blandaren eller på vägen dit.

10. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Men blandaren är ju nyligen bytt...

11. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Spelar ingen roll, jag har råkat ut för samma sak.

12. B
    Medlem · Nivå 10
    Tror inte det är blandaren. Vi kopplade först fel på varmt och kallt och då var det dåligt tryck på varmvattnet och när vi kopplade rätt så var det fortfarande dåligt på varmvattnet. Hade det varit fel på blandaren så borde det ju vid en av kopplingarna varit dåligt tryck på kallvattnet istället?

Kan det finnas något i slangen från tvättstugan? Och hur gör man då? Eller på själva knoppen där man slår på vattnet i tvättstugan (den där svarta som man vrider)? Och hur felsöker man i så fall det? Har i alla fall kollat att den knoppen går att snurra precis lika mycket som de andra knopparna bredvid.

13. B
    Medlem · Nivå 10
    Vet inte exakt vad det är "rör i rör" sa i alla fall rörmokaren att det skulle vara.

Och min titel forumgud kommer ju helt klart från en mängd frågor och inte för att jag är bra på att ge svar själv vilket kanske är uppenbart med tanke på hur lite jag vet...