1 436 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Inget handtag till balkongdörren passar, för kort sprint
Handtaget till balkongdörren gick sönder. Köpte ett nytt ”fix 83 höger”, men sprinten är alldeles för kort.
Den gamla sprinten är ca 100mm och sitter löst. På det nya handtaget sitter sprinten stenhårt så jag kan inte byta den. Hur löser jag detta?
Den gamla sprinten är ca 100mm och sitter löst. På det nya handtaget sitter sprinten stenhårt så jag kan inte byta den. Hur löser jag detta?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 004 inlägg
Menar du roddarpinnen ? Det brukar gå att få ut den, håll i pinnen med en polygrip och knacka med hammare.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Om du vill knacka ur sprinten så skruva fast sprinten i ett skruvstäd sedan tar du en plan skruvmejsel ovanpå sprinten och använder mejseln för att knacka loss sprinten med hjälp av en hammare, så man driver ur handtaget och inte fästplattan.
Antingen byter du sprinten eller så skarvar du den med en svets, båda metoder bör bli bra.
Antingen byter du sprinten eller så skarvar du den med en svets, båda metoder bör bli bra.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sätta täckbricka och skruvar till handtag rakt på dörren
Fönster & Dörrar -
Få bort handtag till ytterdörren? Byte av Assa C2002
Fönster & Dörrar -
Dörrhandtag som ej passar till innerdörrar från Bauhaus?
Fönster & Dörrar -
Specialtillverkade lådhandtag?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Nytt handtag med låsbart vred till altandörr
Fönster & Dörrar