På bilden syns ett ventilationsrör som jag tänkt sätta igen. Det mynnar ut i vår krypgrund och där har vi satt in ett avfuktarsystem, så vill inte att det sugs luft därifrån när ventilationssystemet är igång. Ventilationssystemet är kopplat till en fläkt som också ventilerar tvättstuga och badrum.
Kruxet är att jag inte hittar ett ändlock som passar. Spiroröret är 100 mm och öppningen på stosen är lite mindre, typ 97 mm. Jag har köpt ändlock till 100 mm-system men det är för stort.
Tacksam för tips på produkt som kan passa! Jag ser tyvärr inte vad det är för fabrikat på stosen.

Kan det förresten störa övriga utsug i badrum och tvättstuga om jag sätter igen utsuget i krypgrunden?

• Ventilationsrör i krypgrund med träramar synliga runt omkring. Röranslutningen är 100 mm men öppningen i stosen är omkring 97 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
OBJ OBJ skrev:
På bilden syns ett ventilationsrör som jag tänkt sätta igen. Det mynnar ut i vår krypgrund och där har vi satt in ett avfuktarsystem, så vill inte att det sugs luft därifrån när ventilationssystemet är igång. Ventilationssystemet är kopplat till en fläkt som också ventilerar tvättstuga och badrum.
Kruxet är att jag inte hittar ett ändlock som passar. Spiroröret är 100 mm och öppningen på stosen är lite mindre, typ 97 mm. Jag har köpt ändlock till 100 mm-system men det är för stort.
Tacksam för tips på produkt som kan passa! Jag ser tyvärr inte vad det är för fabrikat på stosen.

Kan det förresten störa övriga utsug i badrum och tvättstuga om jag sätter igen utsuget i krypgrunden?
Om du skruvar bort stosen får du inte på ändlocket då?

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det har jag inte testat! Är ändlocket tänkt att gå direkt på spiroröret? I och med att det är tätat med silikon eller liknande runt stosen så har jag inte velat ta loss den

R
Stosar och ändlock har en gummiring som gör att dom sluter tätt..
har du bilder på ditt ändlock?

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Stosar och ändlock har en gummiring som gör att dom sluter tätt..
har du bilder på ditt ändlock?
Ingen bild tyvärr. Köpte på byggvaruhandeln. Skulle passa 100 mm-system. Ändlocket hade en gummitätning men det tog emot metall mot metall eftersom att stosen var mindre. Låter som att jag får testa ta bort stosen och sätta ändlock direkt på spirot?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.