Hej!
Får ingen värme i radiatorerna på övervåningen.
Har luftat elementen och fyllt på vatten i systemet, fyllde på tills det kom vatten ur skvallerröret. Mätaren för vattentrycket visar dock ingen skillnad, håller sig på 0,5 bar.
Borde ju ändra sig när jag fyller på i systemet. Kommer vatten ur det ena elementet på övervåningen när jag luftar, men inte ur det andra.
Någon som vet vad vattnet ska ha för tryck i systemet. Borde väl ha högre tryck för att få upp vattnet i radiatorerna på övervåningen.
Nån som vet?

Vi har samma problem varje höst då termostaterna har låst sig. Jag brukar ta av termostaten och knacka lite med en hammare på stiftet som har fastnat i stängt läge.
/Anders

robbanf skrev:
Hej!
Får ingen värme i radiatorerna på övervåningen.
Har luftat elementen och fyllt på vatten i systemet, fyllde på tills det kom vatten ur skvallerröret. Mätaren för vattentrycket visar dock ingen skillnad, håller sig på 0,5 bar.
Borde ju ändra sig när jag fyller på i systemet. Kommer vatten ur det ena elementet på övervåningen när jag luftar, men inte ur det andra.
Någon som vet vad vattnet ska ha för tryck i systemet. Borde väl ha högre tryck för att få upp vattnet i radiatorerna på övervåningen.
Nån som vet?
En rörmokare sa till oss att man ska ha 0,1 bar/meter (höjd på huset.)

/A

Kolla om cirk. pumpen snurrar, brukar fastna efter ha stått still. Ta bort skruven och kolla om axeln snurrar.

Ta av termostaten och tryck in piggen några gånger.

Lufta ordentligt tills vatten utan luftbubblor kommer ut.

Är det slutet eller öppet system? Öppet system har ett tryck av 0,1bar per meter höjd från mätarens plats till systemets högsta punkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.