Hej! Vi har nyligen installerat en braskamin som ”ska” vara riktigt effektiv( Jötul 483). Vi är i kontakt med firman som installerade, men jag känner att jag behöver lite stöd här i forumet.
Det blir inte varmt i rummen där kaminen står, vi pratar + 1 grad på 2 timmar typ trots intensiv eldning. Efter råd från installationsfirman så har vi ingen tilluft till kaminen, så vet inte om det som spökar. Visst blir det varmt om man står 1 meter från kaminen men i rummet så händer det typ ingenting. Går värmen upp i skorsten eller vad kan vara fel?
Det blir inte varmt i rummen där kaminen står, vi pratar + 1 grad på 2 timmar typ trots intensiv eldning. Efter råd från installationsfirman så har vi ingen tilluft till kaminen, så vet inte om det som spökar. Visst blir det varmt om man står 1 meter från kaminen men i rummet så händer det typ ingenting. Går värmen upp i skorsten eller vad kan vara fel?
2-3 kilo ungefär..
Ok, då eldar du ganska hårt iallafall, märkte med våran vi installerade i februari att man måste elda ganska rejält för att det ska hända något,Manberg skrev:
Ja det kan mycket väl stämma! Blir så j-la less eftersom jag frågade installatören om vi inte borde ha tilluft. Han svarade att det inte skulle behövas. Känns uppgiven att ens tända en brasa eftersom det inte gör nån skillnad. Braskaminen installerades för 2veckor sen och det har varit strul HELA vägen med både det ena å det andra..
Min kamin gör rummet 1-2 kanske 3 grader varmare max. Mer än så blir de inte.
Hur stor är den? Är de kanske en mindre modell?
Hur stor är den? Är de kanske en mindre modell?
Nej den är rejäl.. Vi valde en extra kraftfull som ska klara upp till 143 kvadrat. 6 kilowatt nominell effekt och 9kw max. Jötul F483 heter den..
Om kaminen är väl isolerad (stå nära vägg) kan ju inte värmen komma ut lika lätt. Hur ser rökröret ut? Är det isolerat direkt från kaminen? Någonstans i kaminen måste det bli jäkligt varm om det skall kunna komma ut någon värme i rummet.
Testa att elda med glasluckan öppen? Då får ni iaf mer strålningsvärme in i rummet.
Öppen spis: Dålig verkningsgrad men värmer ändå bra då man kan elda så mycket och hög strålningsvärme
Gammal järnkamin: Bättre verkningsgrad men men pjäsen blir sjukt varm.
Kakelugn. Mycket bra verkningsgrad. Stor yta och massa.
Modern eldstad: allt så isolerat och värmen följer med rökgaserna ut?
Testa att elda med glasluckan öppen? Då får ni iaf mer strålningsvärme in i rummet.
Öppen spis: Dålig verkningsgrad men värmer ändå bra då man kan elda så mycket och hög strålningsvärme
Gammal järnkamin: Bättre verkningsgrad men men pjäsen blir sjukt varm.
Kakelugn. Mycket bra verkningsgrad. Stor yta och massa.
Modern eldstad: allt så isolerat och värmen följer med rökgaserna ut?
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
om du har en fläkt så använd den för att få rörelse på luften runt kaminen.......
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag testar i eftermiddag o återkopplar
För att berätta om skillnaden .
Hus från 2008 , braskamin på 600 kg (täljsten) separat tilluft .
Från 21 gr i rummet där kaminen bor till 28 gr efter 2 st inlägg .
Har nu monterat en värmeförflyttare i väggen till trapphus , där LLVP bor .
LLVP har en funktion som kan sprida värmen från braskamin , drar ca 15-20 W i detta läge .
Har även stängt av golvvärmen i detta rum .

Hus från 2008 , braskamin på 600 kg (täljsten) separat tilluft .
Från 21 gr i rummet där kaminen bor till 28 gr efter 2 st inlägg .
Har nu monterat en värmeförflyttare i väggen till trapphus , där LLVP bor .
LLVP har en funktion som kan sprida värmen från braskamin , drar ca 15-20 W i detta läge .
Har även stängt av golvvärmen i detta rum .