Hej!
Bor i lägenhet, en BRF. Under sommaren för två år sedan renoverades vårt badrum, under hösten vintern noterar vi att handdurkstorken som är kopplad på värmesystemet inte blir varm, varken handdukstorken eller tilloppsledningen. Ingen besiktningsman togs in... Och vi har inte engagerat oss i det förrän nu. Men firman är våtrumscertifierad och arbetet i övrigt är vi mycket nöjda med.
Handdukstorken installerades där det tidigare satt en radiator i badrummet, på samma tillopp. Radiatorn var ganska så liten men blev varm. Luftar man handdukstorken så kommer där varmvatten och handdukstorken blir varm. Men sedan återgår den till att bli kall igen. Vi valde att inte ha elpatron på handdukstorken. Jag begriper inte riktigt varför den inte blir varm?
Handdukstork respektive ventil.
Handdukstork Svedbergs Vento 50030S Bygghemma.se
Ventil Svedbergs Ett-/Tvårör Svart - 54100 (bygghemma.se)
Tacksam för svar!
Bor i lägenhet, en BRF. Under sommaren för två år sedan renoverades vårt badrum, under hösten vintern noterar vi att handdurkstorken som är kopplad på värmesystemet inte blir varm, varken handdukstorken eller tilloppsledningen. Ingen besiktningsman togs in... Och vi har inte engagerat oss i det förrän nu. Men firman är våtrumscertifierad och arbetet i övrigt är vi mycket nöjda med.
Handdukstorken installerades där det tidigare satt en radiator i badrummet, på samma tillopp. Radiatorn var ganska så liten men blev varm. Luftar man handdukstorken så kommer där varmvatten och handdukstorken blir varm. Men sedan återgår den till att bli kall igen. Vi valde att inte ha elpatron på handdukstorken. Jag begriper inte riktigt varför den inte blir varm?
Handdukstork respektive ventil.
Handdukstork Svedbergs Vento 50030S Bygghemma.se
Ventil Svedbergs Ett-/Tvårör Svart - 54100 (bygghemma.se)
Tacksam för svar!
Det brukar sitta en avluftningsnippel så kolla på baksidan/öppe på toppen.
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Om man tittar på monteringsanvisningen:
https://www.svedbergs.se/globalassets/svedbergsimport/documents/34/34230.pdf
Så framgår det att du där har dels en avstängningsventil, dels en omställning för ett eller tvårörssystem.
Vilket av reglagen skruvade du på med insexnyckeln?
https://www.svedbergs.se/globalassets/svedbergsimport/documents/34/34230.pdf
Så framgår det att du där har dels en avstängningsventil, dels en omställning för ett eller tvårörssystem.
Vilket av reglagen skruvade du på med insexnyckeln?
Luftning i underkant löser inte mycket till problem med luft i handdukstorken, min måste luftas i överkant via en luftskruv. Det fungerar dock hjälpligt om man vet vilken riktning som flödet har om man då luftar på utgående rör (i detta fall så måste då anslutningen ha rätt riktning, inte perfekt då det kan ligga kvar luft (beroende på konstruktion och rördimension).
okej, jag skruvade på den övre. Men det är alltså den undre som jag ska lossa den lilla plastknoppen och skruva på?H hempularen skrev:
Tack, ja det är högst upp som den har luftats. Luftningsventilen sitter upp till på vänster sida på inkommande sida, som jag förstår det.pacman42 skrev:Luftning i underkant löser inte mycket till problem med luft i handdukstorken, min måste luftas i överkant via en luftskruv. Det fungerar dock hjälpligt om man vet vilken riktning som flödet har om man då luftar på utgående rör (i detta fall så måste då anslutningen ha rätt riktning, inte perfekt då det kan ligga kvar luft (beroende på konstruktion och rördimension).