Byggahus.se

Ingen värme i nytt Thermopanel V4 element

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag är nog inte först med detta problem, men jag får ingen värme på mitt nya element. Jag har ersatt en gammal radiator i källaren, det är jag som har gjort installationen så jag kan inte skylla på någon röris. Om jag förstår det rätt så är det ett tvåledningssystem, se bild. och Termostat och adapter finns även med på bild.

Jag har kopplat in radiator och kopplat på vattnet och hör hur det kommer fram, samt att till en börjar blev radiatorn lite varm i nedre vänstra hörnet. Jag har luftat av det och ökat trycket till 1,5 bar. Om jag skruvar isär packboxen och trycker på plattan så kommer det vatten. Jag har även labbat lite med cirkulationspumpen för att se om det blir någon skillnad, samt skruvat lite på utgående rör (se pil på bilden) för att se om det kommer vatten där och det gör det. Men inga av dessa åtgärder verkar funka......någon som har ett tips så här nu när vinterkylan börjar krypa på ?

:thinking::D:surprised:

Mvh en frusen Bosse

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Thermopanels ventilen är förinställd till ett viss flöde.
    Det finns en nyckel man kan köpa för att öka flödet. Har du testat?

3. L
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 2
    Ok, men borde det inte räcka med det förinställda flödet ? Det borde ju i alla fall bli lite varm. Menar du denna kanske denna nyckel, eller är det exakt den som du skicka länk på?

5. L
    Medlem · Nivå 8
    Ja det borde räcker men det kan vara att du har ett högre dimension på ditt system om det är gammalt och ventilen är strypt för mycket så vattnet tar andra vägar.

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 2
    Ja det kan nog stämma, för jag bor i ett gammalt hus med dunderstora ledningar. Själv har jag kopplat in 15 mm rör på det systemet. Jag kan testa med nyckeln, men jag behöver veta om det är rätt nyckel om du ser min fråga ovan. :)

7. L
    Medlem · Nivå 8
    Ja det är nyckeln du behöver. Test med att stänga allt annat i huset och vrid upp värmen. Om du får värme i den nya element vet du att det kan vara ett flödes problem.

8. L
    Medlem · Nivå 8
    Annat jag tänker på är att det kan vara ett luft propp nån annan stans eftersom elementen ligger i källaren och luften stiger upp.
    Sedan kan det också vara gammalt skit som har lossnat och satt sig i botten.
    Men som sagt börja med att stänga av allt annat.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 10
    Du har helt enkelt råkat sätta tur och retur fel?
    Vid sidoanslutning så är TILL den övre och vid bottenanslutning den yttre.

10. B
    Medlem Nivå 2
    Jag har satt till på den övre och retur på den nedre, så det borde vara rätt- :)

11. B
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag beställt ett nyckelvred. Tyvärr kan jag inte stänga av övriga element då det är en massa slottsvred som sitter fast,