Byggahus.se

ingen värme i huset på ovan våningen/ ersättning?

1. K
    Medlem · 44 inlägg

krabban

Medlem
    Hej Alla.
    Nu har jag en ersättnings fråga.
    Om jag har byggt ett nytt hus, och vi har ett 1 1/2 plans hus. Om vi inte har någon värme på ovan våningen i elementen i 9 mån kan jag kräva ersättning eller kompensation utav byggfirman?
    jag nämner inga namn eller dyligt men det är en firma som har hela enteprenaden.

Vi hade intgen värme från mars förra året 9 mån fram.. det lovades att det skulle fixas o att vi inte skulle oroa oss men tills sist så tog jag saker o ting i egna händer o ringde til reklamations av utav tillverkaren o då hände det grejer.
    men 9 mån....

tacksam för svar om detta ingår i vite om huset inte är färdigtställt som det skall.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 017 inlägg

hempularen

Moderator

Re: ingen värme i huset på ovan våningen/ ersättni

Vite räkna så vitt jag vet från planerad färdigdatum fram till godkänd slutbesiktning. Om dte sedan är så att man flyttar in dessutom innan besiktningen så skall vitet jämkas med "hyra" för att man kunnat utnyttja det ofärdiga huset. I praktiken brukar det vara svårt att få ut någonting alls efter inflyttningsdagen.

I ditt fall låter det som ni har haft en godkänd besiktning (om än med anmärkning). Då är vitet borta ur bilden. I princip tror jag att man i det läget bara har rätt att få de fel som upptäcktes på besiktningen fixade. Brukar sättas en frist på 2 månader. Men om den tiden inte hålls så har man rätt att låta en annan firma åtgärda, men inget skadestånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.