Byggahus.se

Ingen ström fast ansluten tvättmaskin

1. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
    Hej. Jag har ett stort problem..Jag har tvättmaskin i badrummet och den är fast ansluten till en kopplingsdosa, en sådan som sitter på väggen alltså har inget uttag. Hoppas ni förstår. Igår gick strömmen I badrummet och jag bytte ut säkringen belysningen är tillbaka ! Men tvättmaskinen fungerar inte. Den har ingen ström alls. Jag vet inte vad jag ska göra. Skruvade bort och ser massa sladdar . Och förstår verkrigen inget . Snälla kan någon hjälpa ??? Tack

2. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Det är väl en vridströmbrytare du visar på bilden? Du har inte bara lyckats vrida omkopplaren till avstängt läge?

• Laddar…
  3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ursäkta har du vridit på strömbrytaren , det finns markering på locket för till och från ,
    har du inte kännedom om el ska du inte böka i det , annars ska du mäta mellan den blå och svart i övre hörnet samt mellan blå och brun i nedre hörnet 230V , finns det så är det något med TM som bråkar

4. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
    Nej jag testade 100 gånger innan när det var på men maskinen är helt död . Den lyser inte i displayen ens . Belysningen finns i badrummet men maskinen är helt off

5. E
    Har du inte möjlighet att mäta så får du ta hjälp av någon. Kanske är det tvättmaskinen som har lämnat in.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Och knäckte säkringen , i samband med det så brände kanske något sönder så det inte är kortslutning längre , säkringen håller

7. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
    Ja strömbrytaren var på. Jag testade många många gånger men ingen ström.hur mäter jag och med vad ?? Jag kan inget alls om el..

8. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
    Vad och hur mäter jag ?

9. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
    Som det syns på bilden är det så det är nu. Jag fick ju skruva bort locket för att ta bild och visa hur det ser ut där inne. Men förstår inget själv

10. E
    Du mäter växelspänning mellan fas- och neutralledaren. Eftersom du frågar om en enkel sak, så är min rekommendation att du frågar/tar hjälp av någon som har kunskap om enkel felsökning.

11. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
    Ok tack men är det något instrument man måste ha ? Vad heter det isf ? Känner ingen som kan hjälpa mig det är därför jag är så ledsen

12. E
  13. M
    Medlem · 9 inlägg

Meti500

Medlem
  14. Härryda2015
    Allvetare · Västra Götalands · 832 inlägg

Härryda2015

Allvetare
    Felet ligger garanterat i tvättmaskinen, något pajade säkert i samband med att säkringen gick. Å nu är den helt död även om säkringen är bytt. Gammal maskin?

15. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Tvättmaskinen brukar normalt sett gå på en egen säkring. Visserligen långsökt att två olika säkringar skulle gå samtidigt, men inte omöjligt. Så kolla så att inte någon annan säkring har gått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.