Byggahus.se

Ingen sol dyblöt tomt

1. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem
    Jag har en fråga:
    Vår granne planterade träd för många år sedan c:a 1.5 m in på sin tomt längs hela vår gemensamma tomtgräns. Dessa har nu växt upp till c:a. en 10-12 m i höjd och skuggar helt vår tomt, vilken är väldigt smal.
    Resultatet är att, förutom att vi inte har någon sol alls, tomten är helt "sumpig" och blöt p.g.a.att den inte får en chans att torka upp.
    Kan jag anmoda grannen om att fälla dessa träd eller åtmindstone kapa dom till en rimligare höjd? Vad säger lagen, för jag misstänker att grannen inte kommer att göra något frivilligt.
    Tyvärr

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Ingen sol dyblöt tomt

Har iof. inget med det juridiska att göra, MEN de flesta träd av ansenlig storlek "dricker" kopiösa mängder vatten så risken om alla elimineras är att effekten blir den rakt motsatta än den du eftersträvar.

Sen är det, mig veterligt, inget du med lagens hjälp kan göra åt grannens träd såvida de inte inkräktar på din tomt, grenar som ev hänger in på din sida av tomtgränsen kan du ta bort MEN först efter det du gett grannen möjlighet att själv utföra beskärningen.

Du skriver inte vad det är för träd det rör sig om men generellt så är ju inte lövträd särskilt till sin fördel om de kapas på mitten :-/ så den lösningen låter ju inte tilltalande varken för grannen eller dig själv som ska titta på bedrövelsen.
    Kanske skulle ni kunna komma överens om att istället "glesa ur raden" genom att isf. ta bort vart annat eller vart tredje träd, för att få ha åtminstone några fullvuxna träd i sin närhet är ju egentligen en oerhörd förmån.

//Christina.

3. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Jag tycker också om träd, det är en förmån att ha,men inte om dom alltid skuggar hela vår tomt. Att den är blöt, speciellt nu på hösten, beror på att solen inte kommer åt+att det är väldigt tråkigt att inte få en gnutta sol sig tillgodo.
    Att glesa ut dom vore en bra ide.
    Tyvärr vet jag att grannen "gottar sig" över att hans träd ställer till så mycket förtret som möjligt. Detta är tyvärr bara ett tema bland flera andra. Omöjligt att prata med honom. Vad göra?
    (Jo, jag trodde också att sådant här var sådant som man bara läste om i tidningen. Men, det är tyvärr en realitet.)
    Till saken hör att vi, enl. grannen, är "inkräktare" eftersom vi köpte huset vi nu bor i, när också grannen ville köpa det till "över häcken pris" av förra ägaren. När sedan huset bjöds ut via mäklare i stället, kunde han inte vara med och bjuda till slutet. Därav denna avoghet!

4. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 393 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan

Hej Canuto,

jag lider mede dig!
    Vi är (nästan) alla små människor i de stora
    sammanhangen,
    men det är hemskt när man är så maktlös hemmavid
    sin egen stugknut.

Sitter i en liknande situation, där grannen är måttligt intresserad av avverkning , därför att träden inte stör honom själv.

För några århundraden sedan kunde man använda trolldom och häxkurer.
    Finns det inte magiska kemiska knep man kan ta till
    nu förtiden, för att få grannarnas träd att vittra ned och dö?

Men jag har tänkt så här: Träden kunden lika väl stått på min tomt,
    och då hade jag kunnat låta fälla dem själv.
    Så ett alternativ kunde vara, att erbjuda mig att fälla
    träden på min bekostnad, med hjälp av proffs med alla
    nödvändiga försäkringar.

Men du har kanske redan försökt det upplägget?

Good luck

KoW

5. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Kopparspik... ::)

6. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Funkar det ??? :-X

7. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Och hur skulle den som, kanske i åratal, pratat sig varm för avverkning kunna undgå att bli huvudmisstänkt ::), i värsta fall anmäld för egenmäktigt förfarande och i lindrigaste fall kunna vinka ajöss, för evigt..... ;) till den ev. rest av grannsämjan som fanns kvar.
    Skulle det ens vara värt att överväga på allvar?

//Christina.

8. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Ponera att man råkar veta att grannen är bortrest över helgen. När han kommer tillbaka är träden borta och i stället ligger där ett par prydliga högar med ved. Egenmäktigt förfarande - vad skulle det i värsta fall innebära i det här fallet?

9. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Konstig tråd !!
    Vågar ni inte snacka med grannen, kopparspik smygfälla träd osv.... patetiskt, varför inte leja Hells Angels på en gång.

Goerana

10. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Frågan var ju vad man ska göra när man kommit fram till att det inte går att snacka med grannen.

11. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Tja, jag vet faktiskt inte var på straffskalan ett brott som detta skulle placeras, rimligen inte särskilt högt, böter eller nåt åt det hållet skulle jag gissa....... men det är ju liksom inte poängen ;)
    För många människor är ju trädgården heligare än själva huset.

Gilla läget eller flytta själv om det inte står några samförstånds/lagliga medel till buds som kan lösa "problemet" och ffa. inte tillåta en sak som man defacto inte själv kan råda över, att förpesta den egna tillvaron så totalt att man själv tenderar att bli en rätts-haverist/terrorist :)

//Christina.

*EDIT* Därmed inte sagt att att man inte kan ha en viss förståelse för ovanstående önskemål, men att gå från tanke till handling är minst ett steg för långt ;)

12. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Och för andra är det viktigare att kunna jäklas med grannarna.

Ett alternativ till motorsågen:
    Träd som växer 1.5 m från tomtgränsen och är 10-12 m höga borde ha rötter som växer över tomtgränsen. Ett litet dike som går nära tomtgränsen får man lov att gräva. Att "behandla" det diket med Round-Up är kanske moraliskt förkastligt men jag tror inte det är olagligt.

13. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Nja, jag vet inte om jag skulle rekommendera det, därav en " ::) " men det funkar i alla fall... Och med handskar så man undgår fingeravtryck och sen viker man tillbaka barken lite snyggt så där det svårt att se och lista ut varför ett träd dör. Hörs det att jag diskuterat detta med min kära mor som hade liknande problem med sina grannar då de bodde i hus? Men de flyttade till lägenhet istället... ;D

Kopparslufat i pulverform fungerar också, men är dels inte så himla lätt att få tag på och dels så är det ganska dyrt. De moraliska aspekterna väljer jag att inte lägga mig i idag... ;) 8) SJÄLVKLART så tycker även jag att man skall försöka PRATA med varandra istället, men det är ju inte alltid det går...

Lycka till alla inblandade!

14. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Det finns exempel när 'elaka' grannen varit bortrest ´och allting avverkat när grannen kom hem. Det blev mycket dyrt för den grannen som hade avverkat då det gick till domstol med böter samt ersätta de gamla och värdefulla träden som hade tagits ner.....

15. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem

Hej igen,
    Tack för alla goda och mindre goda råd. Någon föreslår att jag skall prata med grannen! Vad tror ni jag har gjort?!
    Tyvärr finns det människor som man trodde inte fanns. När man drabbas av sådana i form av en granne som är i det närmaste helt intilligensbefriad och prestigehungrig: Ja , då står man sig slätt!
    Och varför skulle vi flytta? Vi har ju precis flyttat dit!!
    F.ö. kan jag meddela att bygglovet har nu grannen okynnes överklagat till länsstyrelsen!
    Trots att jag, utan att egentligen behöva det, gått med på att ändra det mesta som han inte tyckte om.
    Tilläggas kan att jag hela tiden har följt gällande statsplan, vilken grannen inte gillar!
    Vad gör man??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.