Hejsan
Har kollat runt lite överallt utan att hitta svar vad el-säkerhetsverket säger.

Jag skall sätta panel under takfoten, och det kommer se ut som bilden

(lånad bild)

Planen först var att ha skyddskåpor men snackade med elektrikern och han sa att jag inte behövde det eftersom det inte är någon isolering plus god ventilation och eftersom jag skall ha LED så behöver jag inte oroa mig för överhettning , men även om det stämmer så vad har ni för erfarenheter hur har ni gjort ?

Bör man sätta kåpor oavsett för att avvärja en musattack :-) som gnager på kablar eller liknande.

Med vänlig hälsning,
David

• ImageUploadedByTapatalk HD1336819240.919875.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fritt runt spotten och god ventilation så är det bara att köra utan potta.
Följ tillverkarens anvisning.

Jag har lite svårt att förstå allas rädsla för mus attacker på elledningar. Jag har under alla år bara upplevt det en gång och då var det på några g:a signalkablar som gick mellan en kassadisk på en bensinmack och ut till pumpen. Troligen spreds doften av godis sig längs röret där trådarna var dragna.
I övrig har jag aldrig sett gnag skador på el ledningar, jag vet att det förekommer men jag tvivlar på att det är vanligt. I alla fall om inte ledningarna ligger i den miljön som även innehåller saker som normalt tillhör mössens föda, och då tror jag att om dom gnager på ledningar så är det av misstag.

elmont skrev:
Jag har lite svårt att förstå allas rädsla för mus attacker på elledningar. Jag har under alla år bara upplevt det en gång och då var det på några g:a signalkablar som gick mellan en kassadisk på en bensinmack och ut till pumpen. Troligen spreds doften av godis sig längs röret där trådarna var dragna.
I övrig har jag aldrig sett gnag skador på el ledningar, jag vet att det förekommer men jag tvivlar på att det är vanligt. I alla fall om inte ledningarna ligger i den miljön som även innehåller saker som normalt tillhör mössens föda, och då tror jag att om dom gnager på ledningar så är det av misstag.
Mja Jag har inte grävt i så mycket elkablar, men anledningen för jag nojjar är att jag såg en armatur där flexröret hade glidit isär och kablarna syntes, vid en närmare kontrol så var plasten runtom gummit ren-gnagt, över kåpan och runtom flexröret låg kutterspån :-|

Kanske inte så vanligt som jag trott isf :-)

Bonusfråga: är det skillnad på ledningsätandet hos möss och hos råttor?

Mitt intryck är att mössen bra mycket hellre äter en hel del andra grejer, som t.ex. fast tvål eller vad sägs om att jag råkat få scrollhjulet på en datormus musätet?

Jag har själv fått anslutningskabeln till min VVB söndergnagd. Dessutom vet vi att de älskar biltemas tändkablar av silikon.
Telekablar har också gått åt någon enstaka genom åren.

Har inte sett att de gnagt på någon fk i centralen, men har fått plocka bort ett antal lik därifrån så något får dem att dra sig dit (fy f-n för den stanken)

Gummi och talk är populärt hos gnagare. Kablar med mycket talk i lär vara rena magneten.

yxis skrev:
...eller vad sägs om att jag råkat få scrollhjulet på en datormus musätet?
Oh, the irony! :D

Jag hittade musgnagd FK (eller om det var avskalad kabel) i taket (gammal gård).

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag såg i föra veckan två avgnagda fiberkablar på jobbet

Det blev att jag inte använde mig av några plåtlådor ändå, men ju mer man funderar på det så kanske det var en dum ide att inte ha det.

Redigerat:
Det tror jag inte, kablarna går ju även MELLAN ev. burkar så det spelar nog ingen roll. Dessutom tror jag inte att några möss kommer att gnaga på dina trådar oavsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.