Bott i ett totalrenoverat hus några år och det har varit lite frågetecken kring uppvärmningen sedan jag flyttade in. Finns ingen direkt dokumentation att tillgå då det strulade mellan olika VVS’are under byggnationen. Huset är på tre våningar, radiatorer på källarplan (tvättstuga med golvvärme) och golvvärme på våning 1 och 2. Vad jag inte riktigt förstår är att det inte verkar finnas en shunt för golvvärmen. Borde det inte vara det i ett system som ser ut så här? Bifogar bild på fjärrvärmecentralen och GV som den ser ut på våning 1 och 2 (två olika grupper).
Är inte reglercentralen (ser ut som Danfoss ECL 110) konfigurerar för golvvärme helt enkelt? Skulle i så fall innebära att radiatorerna i källaren får lite lägre temperatur än önskat (ser ut att gå ut ca 35C i slingan just nu).
Jo det är det enda jag kan tänka mig. Men är det inte lite konstigt att sätta upp systemet så? För närvarande är källaren enbart förvaring så lugnt med kyland där nu men borde väl rimligtvis bli problematiskt om man önskade lite mer värme?
Ja det får precis den effekten, lite svalare om inte radiatorerna är dimensionerade för lägre temp, vilket de säkert inte är. Har kört så själv och det har passat mig utmärkt, men vill man ha varmt så får man ju göra annorlunda.Preppie skrev:
Har som sagt inte varit några problem för min del och kommer säkert inte vara det men reagerade på det ju mer jag förstod av systemet. Hade problem vid inflytt då jag åtminstone upplevde att de ”snodde” värme från golvvärmen så en VVS-kille var här och skruvade lite för att fixa det.MathiasS skrev:
Verkningsgraden för din fjärrvärmecentral lär inte påverkas av det så det enda som händer är att du tillför lite mindre energi och du får det svalare. Om något så sparar du väl några kronor på att hålla en lägre temperatur där.
Ok. Jag upplever även att radiatorerna snor värme för golvvärmen om jag drar upp värmen på dem. Kan det stämma? Är det kanske pumpen som är underdimensionerad?MathiasS skrev:
Det normala är att ta ut den högsta temperaturen som systemet behöver ur fjärrvärmecentralen och därefter använda en shunt för att begränsa temperaturen du skickar till golvvärmen. Det normala, som @jonaserik säger, är nog att shunten till golvvärmen också har en cirkulationspump och sedan har du en annan pump, den du redan har, för att mata radiatorer och gvshunten.
Det verkar inte riktigt vara gjort så hos dig.
Det verkar inte riktigt vara gjort så hos dig.