Hej
Jag flyttade nyligen (9 månader sen ca) till en bostadsrättslägenhet. Har varit en massa smågrejer som måste lagas och fixas tyvärr.

Ett av dem är en badrumslampa ovanför badrumsskåpet (har annars takspot). Nyligen försökte jag damma och torka av armaturen och kände spänning i den, så tänkte att nu fan får jag se hur jag kan laga den.

Skruvar loss den och upptäcker till min förvåning att armaturens jord är kopplad mot ledare/fas från väggen (!), se bild. Total livsfara!

Befäster min ilska mot den klåpare till boende som någon innan varit i allt från att lägga golv, till att fixa spackel, till elektrisk installation (tidigt i början av mitt tillträde exploderade en lampa taklampearmaturen i vardagsrummet. Visar sig att den inte klarar dimmer, och när jag byter taklampan så upptäcker jag att dimmern inte fungerar med LED, som då fanns på tidigare lampa och min ‍♂️).

Till min fråga! I väggen där elkablarna finns, så är det bara två kontakter tillgängliga! Tänker att det är ett badrum, borde det inte finnas en tredje, jord?

Hur farligt är det att köra utan, så som den är? Tänker naivt att det bör va en elektriker som installerade den och att det bör va ok, samt att den är IP44 klassad, men tänker också att om så var fallet, så hade man väl inte kopplat fas till jord så hela armaturen blir en livsfara...

Men har också tvättmaskin i badrummet och därmed obligatorisk jordfelsbrytare, då bör det väl va safe?

Tack på förhand
/M

• Öppen takarmatur utan skydd, synliga elanslutningar och kablar, demonterad arbetsställning, montage under pågående elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt felaktigt! Du ska heller inte "laga" denna eller annat. Ser redan nu att Du inte har tillräcklig kunskap.

Troligen har nån likaledandes ovetandes kopplat in denna lampa.
Typ gillrat en ren dödsfälla, vill jag påstå.

Du kände själv att det fanns spänning på armaturen.
Lite bättre kontakt med nån kroppsdel mot t ex vattenkran eller annat, så hade vi aldrig tagit del av ditt inlägg.
Och andra hade fått ordna med din sista vila.

Allvarligt:
Dags att du kontaktar en elektriker om ditt och andras liv som du nu ansvarar för som lägenhetsinnehavare är kärt.

Rör aldrig mer denna armatur!
Samtidigt kan man fråga sig vilka mer farliga hempul tidigare ägare haft för sig.
För just detta har ingen med elektriskt kännedom installerat!

Redan nu mycket skeptisk mot så som installation av tvättmaskin och annat.

Ta mina ord på största allvar!

Hoppas vi hör av dig igen... Annars vet vi vad det förmodligen beror på.

Nån högre makt kanske skyddat dig hittills...

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tvättmaskin och eluttag för det har jag fått besiktigat då jag haft sk. statuskontroll.

Varför ska jag inte "laga" armaturen menar du?

M MahNas92 skrev:
borde det inte finnas en tredje, jord?
Ja. Det som behöver lagas är avsaknaden av skyddsjord i anslutningspunkten. Men det kanske ligger en skyddsjordsledare i rörutloppet bakom bakstycket till lampan. Annars måste skyddsjord ovillkorligen dras fram till denna lampa. Armaturen behöver inte lagas.
M MahNas92 skrev:
Hur farligt är det att köra utan, så som den är?
Det är dubbelt så farligt, eller hälften så säkert. Du saknar en av två skyddsbarriärer. Det kan liknas vid att skala bort manteln på kablar i badrummet och endast använda de enkelisolerade ledarna löst.
M MahNas92 skrev:
Men har också tvättmaskin i badrummet och därmed obligatorisk jordfelsbrytare, då bör det väl va safe?
Nej, man är aldrig safe med en JFB. Den kanske räddar livet på dig vid en olycka. Men första prio är att undvika olyckor, och det gör man i detta fall genom att skyddsjorda lampan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gissar på ett äldre hus där det från början varit en porslinsarmatur, då har det inte funnits behov av någon jordledare.

Svårt att se på bilden men är inte ledarna vit och gul... Som kommer ut från väggen.
Helgula ledare har jag stött på i 60-tals installationer.

Har lampan ens fungerat med nuvarande inkoppling ?

Redigerat:
Ja, det är gul och vit sladd. Föreningen bildades 1967, höghus från miljonprogrammet.

Finns ingen jord bakom lampan (se bild)

Tror inte det fungerat, verkar som behövts fixas (inte bara elmässigt då), och som föregående boende helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda.
Jag har dock dragit om kopplingarna nu - lampan fungerar numera, men saknas jord.

Är det något man kan göra själv, att dra jord? Hur bär man sig åt? Jag vill inte behöva riva något tänker jag!

Vad för säkra lösningar kan jag ta till, om jag inte kan/vill dra jord i nuläget?
Modifiera nuvarande armatur? Hur?
Köpa ny armatur? Vad ska jag tänka på?

• En hand håller en plastdel över ett hål i en vit yta, rör och röd tätning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T.ex. en gammeldags porslinsarmatur behöver inte jordas eftersom den är gjord i icke ledande material. Många armaturer är annars dubbelisolerade numera (märkta med två små kvadrater i varandra) och ska heller inte jordas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MahNas92 skrev:
Ja, det är gul och vit sladd. Föreningen bildades 1967, höghus från miljonprogrammet.

Finns ingen jord bakom lampan (se bild)

Tror inte det fungerat, verkar som behövts fixas (inte bara elmässigt då), och som föregående boende helt enkelt inte brytt sig om att åtgärda.
Jag har dock dragit om kopplingarna nu - lampan fungerar numera, men saknas jord.

Är det något man kan göra själv, att dra jord? Hur bär man sig åt? Jag vill inte behöva riva något tänker jag!

Vad för säkra lösningar kan jag ta till, om jag inte kan/vill dra jord i nuläget?
Modifiera nuvarande armatur? Hur?
Köpa ny armatur? Vad ska jag tänka på?
Nej du får verkligen inte dra fram jord själv. Att du ens funderar på vad du kan göra är fel. Porslinsarmatur bör du byta till. Men du får inte göra det själv eftersom du inte har kompetensen krasst sagt. (Men det går i princip inte att misslyckas med)

K koolla skrev:
Nej du får verkligen inte dra fram jord själv. Att du ens funderar på vad du kan göra är fel. Porslinsarmatur bör du byta till. Men du får inte göra det själv eftersom du inte har kompetensen krasst sagt. (Men det går i princip inte att misslyckas med)
Det räcker inte med kompetens för att byta en armatur i våtutrymmen.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/badrum

Det går att misslyckas man kan till exempel dra in en skruv i en ledning...

H HSP skrev:
Det räcker inte med kompetens för att byta en armatur i våtutrymmen.
[länk]

Det går att misslyckas man kan till exempel dra in en skruv i en ledning...
Jag säger ju att han inte får eftersom han inte har kompetens. Man får väl anse att en elektriker (som krävs) har kompetens. Så tekniskt sätt hade jag ju inte fel. Skrev bara inte ut allt .
Nej jag skämtar och ska inte argumentera emot. Hade inte koll på det.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker det ser ut som om jorden är kopplad till en fas eller nolla i lampan? Är det någon som försöker vara rolig igen?

Det har redan framgått i första inlägget eftersom armaturen var strömförande....

Mikael_L
M MahNas92 skrev:
ill min fråga! I väggen där elkablarna finns, så är det bara två kontakter tillgängliga! Tänker att det är ett badrum, borde det inte finnas en tredje, jord?
Ganska vanligt i äldre hus med ursprunglig elinstallation kvar.
Då användes en porslinsarmatur med glaskupa, och det fanns helt enkelt inget att skyddsjorda.
De senaste 30 åren har det alltid dragits fram skyddsjordledare, även i de fall en armatur som inte behöver skyddsjord installeras.

M MahNas92 skrev:
Hur farligt är det att köra utan, så som den är? Tänker naivt att det bör va en elektriker som installerade den och att det bör va ok, samt att den är IP44 klassad, men tänker också att om så var fallet, så hade man väl inte kopplat fas till jord så hela armaturen blir en livsfara...
Det är absolut en fara, annars skulle inte reglerna vara som de är, de reglerna var väldigt tydliga redan för 70 år sedan medan vi fortfarande hade otroligt slappa regler i vanliga torra bostadsrum. Badrum är en extremt usel miljö att gena med elsäkerheten i.
Förutom faran är det ju helt totalförbjudet, ett lagbrott. En del skiter i sånt, men inte alla.
(Men det intressanta rent juridiskt är vem som är gärningsman, den som gjorde detta, den som inte åtgärdar fel som upptäckts, bostadsrätten i sig?, så nej, det kommer knappast leda till någon dom).

Dina alternativ är att du drar fram skyddsjordledare, eller byter till en dubbelisolerad armatur som inte ska ha jord (eller låter göra detta). IP44 är troligast inget krav (det beror väl på ifall det regnar på armaturen ibland, då kan IP44 krävas). IP44 gör inte heller armaturen mer lämplig, det gör inte att man kan skippa skyddsjord, det påverkar inte detta krav det minsta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.