Hej,

kan någon förklara varför isoleringen i bjälklaget under inga omständigheter får ligga an mot NVI's skorsten, verkar gälla halv såväl som helisolerad skorsten.

se sid 9 & 15 i monteringsanvisningen.

http://www.nvi.se/pdf_filer/montering/Mont0601.pdf

Medföljande små bitar av isolering & nätmatta är OK att använda men i de grå rutorna i manualen står det att ingen isolering får under inga omständigheter ligga an mot yttermanteln? Jag tycker det är väldigt tvetydiga instruktioner, varför är det så?

Medföljande "kallrasskydd" var inte mycket till kallrasskydd.

Jag har mailat NVI utan resultat och hoppas istället på att någon här kan svara på vad som kan hända ifall jag stoppar dit lite extra stenull (brandsäker såklart) ?

Vad är vitsen med helisolerad skorsten om inte ens brandsäker isolering får ligga an mot yttermanteln!

/Erik

Troligtvis så skriver dom så och skickar med en bit isolering till det eftersom vissa har spån som isolering. Spån och annat brännbart får inte vara intill skorstenen.

Den är antagligen typad efter de förutsättningarna, att det ska vara luftat 50mm bortsett från innertaksplåtens isolering. Tycker det verkar ganska klart faktiskt.

Tanken att det ska vara luftat har slagit mig också, men det står bara "brännbart material".  Vad kan hända, överhettning i skorstenen på de 30cm som bjälklaget är på?

Jag tycker det finns fler tvetydiga saker,
först står det att om halvisolerad modul hamnar i bjälklaget ska den tilläggsisoleras med 30mm nätmatta. Sedan står det under att "Observera att skorstenen måste vara helisolerad från innertaket och hela vägen till skorstenstopp."

Jag tycker det borde stå någonstans klart och tydligt att det måste vara luft runtom om det är ett krav.

Jag pratade med en som var åf av Premodul, på deras skorstenar var det OK med isolering(obrännbar mot yttermanteln i bjälklag).  

(Tittar nu i installations anvisningen för Premodul och ser att det är är godkänt med isolering.)

Tanken var mest ifall någon annan har reflekterat över samma saker i installationsanvisning för NVI och hur ni har gjort isåfall?
Kan jag sova tryggt  eller gör jag bäst i att snickra ihop en låda runt skorsten av t.ex. minerit. (Jag vet att jag kommer få det svårt att bli tätt=kallras runt skorstenen.) :-/

• Gilla
Fluvia
  • Laddar…
De vill nog undvika att man emellan skorsten och brännbart material trycker ned isolering, isoleringen släpper ju igenom värme och är då isoleringen hårt packad utan luft i så kan det det ju (så småningom) även bli varmt på det brännbara materialet och eventuellt bli en brandfara.

Angående den halvisolerade modulen så svarade du på frågan själv, antingen är den helisolerad från innertaket eller från bjälklaget och då skall den tilläggsisoleras.

För övrigt så det ut att vara en klockren monteringsanvisning, lättfattlig, tydlig och med förklarande bilder

Det är ju samma grejer allting egentligen,
Lägger du på nätmattan blir skorstenen "helisolerad" den lilla biten strax ovan innertaket, resten är ju det sen fabrik.
Tror att om du skulle få trubbel med kallras eller kondens på plåten så kan du tryggt gå upp och fylla på den isolering som behövs så länge det är obrännbar dito.
Det är så med alla produkter, att det är en massa givna förutsättningar för att deras åtaganden ska gälla, och för att deras typningar ska gälla.

Vet att det är en urgammal tråd, men står inför liknande problem... Hur gjorde du, och har huset brunnit ner sedan monteringen?

Hubert93 Hubert93 skrev:
Vet att det är en urgammal tråd, men står inför liknande problem... Hur gjorde du, och har huset brunnit ner sedan monteringen?
De ska luftas så att inte värmen står kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.