Byggahus.se

Ingen golvbrunn i garage, hur lösa avrinning?

1. E
    Medlem · Västernorrland · 584 inlägg

EmMi

Medlem
    Har hört att man inte får ha golvbrunn i garaget utan någon slags filtrering, i så fall att det skulle läcka ut olja eller dylikt. Och en sådan filtrering har jag hört vara väldigt kostsam.

Men om man väljer en enklare lösning, utan golvbrunn, hur gör man då med smältvatten från tex en snöig bil? Kan man ha någon form av avrinning för tex smältvatten på något sätt? Ska man ha en pöl på golvet???

2. danny_falun
    Medlem · dalarnas · 279 inlägg

danny_falun

Medlem

Jag tror, (bara antar) att du får ha en pöl på golvet...för ska du ha brunn så måste du väl ha oljeavskiljare. Annars kan du göra en fuling...gjut in en brun, lägg ett lock över och gjut in det så det ej syns...sen kan du bila fram denna brunn. Fast då ska du ju helst ha fall mot brunnen. Annars får man köpa en gummiskrapa modell större!

3. ornet
    Hobbysnickare · 233 inlägg

ornet

Hobbysnickare
    Efter lite sammanställning från eget + andras projekt.
    Sök på oljeavskiljare så får du en del läsning.
    Om du inte skall bedriva någon verksamhet utan bara parkera en bil så kommer vad jag förstår ingen att kräva någon oljeavskiljare av dig. Men det står dig fritt att göra en ändå förstås.

Jag rekommenderar.
    Tänk igenom vad som kan tänkas gå ut i brunnen. Om inga andra ämnen än de som rinner av bilen när den står parkerad på garageuppfarten sker är det enkelt.
    Tror mer man får se syftet med brunnen att på ett enkelt sätt få en bättre inomhusmiljö bekvämt samt undvika fuktskador i byggnaden.

Kan du ansluta brunnen till ett dike eller hellre en stenkista ut i backen och inte koppla dig på kommunalt avlopp så behöver inte reningsverket belastas.
    Brunnen i sig ger inte upphov till olägenheter jmf med om du får en pöl med vatten som du skrapar ut genom dörren och vidare på marken ger ingen ju skillnad.
    Detta förfarande som en del rekommenderar att skrapa ur vattet genom dörren bara för att slippa golvbrunn (som skulle belasta naturen) förstår jag ej. Det är ju samma vatten. Nackdelen med att raka ut det på gatan är samma som att tvätta bilen på gatan.
    Kommunala rekommendationer vid tvätt utomhus är att göra det på gräsmattan där naturen själv kan filtrera och bryta ned skadliga ämnen innan de kommer ut i vattendragen.

Att det skulle ske ett sammanbrott av motorn så all olja rinner ur är ju inte mer sannolikt i ett garage än vad det är i en carport eller på vilken parkering som helst.

Tvättfat skall väl som inne i huset gå på vanliga avloppsnätet där tensider tas omhand.

Angående kommunens regler så fick ju signaturen "bumling" här på forumet en konfunderad tjänsteman att svara.
    http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17797-brunn-till-garageplatta.html

Kolla in signaturen Johan Gunverth som har utmärkta ritningar och förslag. Byggde själv en stor oljeavskilningsbrunn enl Johan Gunverth som fick mycket berömm av miljöförvaltningen. Skall ev kompletteras med ett filter som miljöfvt rekommenderade. Observera att miljöfvt inte hade krav på oljeavskiljare men tyckte jag var "väldigt duktig" som gjorde en ändå (miljösamvetet?). Garaget är då på 150m2 men brunnen är vid dörrarna i den änden där bilmekandet inte sker. Oljespill som sker vid mekandet tas ju omhand direkt av Absol

länkexempel
    http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/62402-vart-goera-av-vatten-fran-golvbrunn-i-garage.html

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/3890-oljeavskiljare.html

• Laddar…
  4. P-G L
    Medlem · 1 inlägg

P-G L

Medlem
    Mycket bra redogörelse . Sunt förnuft...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.