Har ingen gnista på värmaren i husvagnen och försöker att felsöka om det är tändarmodulen eller nåt annat eftersom det inte är batterierna. tänkte att eftersom den igångsätts med två små kablar som indikerar om tändknoppen är vriden eller inte så borde det möjligen uppstå en gnista om man överbyglar tändmodulen direkt istället. verkar det rimligt..?

Uppvärmningsenhet från husvagn placerad på bord, omgiven av verktyg och sprayflaskor, används vid felsökning av tändarmodulens funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av värmaren i husvagnen med tändarmodul och kablar synliga, omgiven av verktyg och en rosa trasa på en arbetsbänk.
Skapa konto

En närbild på en tändmodul från en husvagnslampa, placerad på en rosa handduk för felsökning av gnistproblem.
Skapa konto
Tändmodul från husvagns-värmare placerad på en rosa trasa, med anslutna kablar synliga för felsökning av gnistproblem.
Skapa konto

kanon, jag tror nog det blir att jag får ta isär allting och rengöra för att se om det hjälper...

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Hej igen, nu har jag mätt åt alla håll och kanter på gasvärmaren, själva spaken som switchar gnistan on/off fungerar utan problem. har mätt volten mellan trådarna där gnistan skall hoppa och det är cirka en volt när switchen är off, men när jag slår på switchen och det skall komma en gnista så visar den lägre, vilket tycks vara lite konstigt..?

Jag undrar nu ett par frågor, för det första tycks inte avståndet mellan elektroderna där gnistan skall bildas verka lite väl stort..?

Och vad skulle man kunna tänkas ersätta modulen med för att testa om det överhuvudtaget kan uppstå en gnista, skulle det funka med ett bilbatteri för att kunna testa och skapa en gnista på nåt sätt..?
Gasvärmare isärplockad med ledningar, verktyg och en rosa trasa. Analys av värmare och elektroder bredvid verktyg.
Skapa konto

Gasvärmarens insida med spak och elektroder på arbetsbänk, omgiven av verktyg och rosa trasa.
Skapa konto
Elektrisk komponent och metallnät på gasvärmare, omgiven av rosa tyg. Elektrisk ledning pekar mot metallnätet, del av tändningssystem.
Skapa konto
Gasvärmarens elektroder och spak inuti med rostiga ytor och rosa bakgrundstyg syns.
Skapa konto

Batterifack med två AA-batterier liggande på en rosa trasa, del av gasvärmare syns.
Skapa konto

• Gasvärmarens tändsystem med elektroder och switchen synliga, delvis isärplockat för felsökning av gnistproblem.
    Skapa konto
  • Gasvärmarens spak och elektrodmodul på en rosa handduk. Diskussion om gnistbildning och mätproblem.
    Skapa konto
  • Delar av en gasvärmare med synliga elektroder och ledningar, placerade på en rosa handduk.
    Skapa konto
Är batterierna nya och rättvända?

de är dubbelkollade med voltmetern och även anslutningarna är tillböjda och slipade samt har tryckt dit en kartongbit för bättre kontakt

Var sitter kartongbiten?

Jo den sitter för att trycka till batteriaskens poler mot kontaktytorna, du kan se den där på bilden

Om man slår ihop lilla där den brun o svart kabeln sitter på kontakten på modulen sitter så borde väl den l
modulen aktiveras plus gnista

nej det funkar inte den är ju också återkopplad som motstående gnistelekyrodens minuspol via den svarta kabeln .

min första tanke är att det inte borde fungera med att bara kortsluta tändmodulen för att få en gnista. Gnistan uppstår väl genom att elektriciteten hoppar över från elektroden som är kopplad till tändmodulen till den elektrod som sitter mittemot och därmed är en slags minuspol..?
Det är i alla fall ett motstånd mellan svart kabel som går till tändmodulen och den motsatta elektroden så därför drar jag den slutsatsen.. Tar man bort kontakten till tändmodulen och bara har tändkabeln ifrån modulen så har väl inte gnistan nånstans att ta vägen, för modulen har ju ingen som helst jordning till värmaren.

Närbild av tändmodul med elektroder och svart kabel, placerad på en rosa tygbakgrund i en diskussion om gnista och jordning.
Skapa konto

Uppfattar det som om att den ändå avger ett knäppande ljud stand alone

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.