Byggahus.se
Hej. Jag vet arr jag inte ha behörighet med el men vill ändå lokaöisera problemet och veta vad som är fel. Alla mina uttag funger i lägenheten men en kopplongsdosa i betongväggen får ingen el. Andra uttag på samma propp får fram elen.

Ska jag anta att det är ett kabelbrott på någon kabel som går i taket?

Går sladdarna direkt till proppskop fråg kopplingsdosor?

Jag har ett uttag i hall
JPEG_20190801_163543_2239221068274500248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sen går vidare till en kopplingsdosa i ett annat rum
JPEG_20190801_163604_646788572242036527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från den kopplingsdosan funkar inga uttag ocj sladden som kommer ner från taket funkar inte häller?

Bästa svaret

Går sladdarna direkt till proppskop fråg kopplingsdosor?
Normalt, ja, den kortaste vägen. Det brukar gå att lista ut vilka vägar en gruppledning tar via kopplingsdosor och apparatdosor. En vanligt metod är att man matar en takdosa mitt i rummet som i sin tur matar alla uttag och strömbrytare på väggarna, men det kan variera. Så försök lista ut vilken metod som använts i din lägenhet så kommer du nog fram till en teori om hur denna strömlösa kopplingsdosa kommer in i bilden. Det går inte att svara generellt på din fråga utan att titta sig omkring i din lägenhet.

Jag är så glad över att denna sida fins, och ni som försöker hjälpa till. Bo Siltberg tack vare ditt svar så tänkte jag om. Kom på att från ett annat ställe i taket kom det ner 4 sladdar varav 2 noll och 2 jord. Men bara el från ett par. Så jag klipte ner dom andra 2 och lät dom bara va. Men nu förstår jag att det var en skarvning till just dessa uttag till rummet brevid.
Otroligt tacksam för er hjälp..