Hej. Jag vet arr jag inte ha behörighet med el men vill ändå lokaöisera problemet och veta vad som är fel. Alla mina uttag funger i lägenheten men en kopplongsdosa i betongväggen får ingen el. Andra uttag på samma propp får fram elen.
Ska jag anta att det är ett kabelbrott på någon kabel som går i taket?
Går sladdarna direkt till proppskop fråg kopplingsdosor?
Ska jag anta att det är ett kabelbrott på någon kabel som går i taket?
Går sladdarna direkt till proppskop fråg kopplingsdosor?
Medlem
· Uppland
· 192 inlägg
Har du borrat nånstans?
Luktar det bränt nånstans?
Okulärbesiktat dosan?
Säker på att det är samma grupp som eluttagen?
Luktar det bränt nånstans?
Okulärbesiktat dosan?
Säker på att det är samma grupp som eluttagen?
Varför jag är säker är för att alla andra uttag fungerar förutom detta. Ej borrat i tack så jag kan inte borrat sönder något?
Jag har ett uttag i hall
Som sen går vidare till en kopplingsdosa i ett annat rum
Från den kopplingsdosan funkar inga uttag ocj sladden som kommer ner från taket funkar inte häller?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sen går vidare till en kopplingsdosa i ett annat rum

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från den kopplingsdosan funkar inga uttag ocj sladden som kommer ner från taket funkar inte häller?
Oj det låter alldeles för avanserat för mig..
att ens rodda i.
Medlem
· Uppland
· 192 inlägg
Kommer elen verkligen ut sådär? Måste stått en vägg där innan? Syftar på det som kommer ur taket.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 22 410 inlägg
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker
- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 22 410 inlägg
- 16 067 gillningar
- 1 225 bilder och filmer
Normalt, ja, den kortaste vägen. Det brukar gå att lista ut vilka vägar en gruppledning tar via kopplingsdosor och apparatdosor. En vanligt metod är att man matar en takdosa mitt i rummet som i sin tur matar alla uttag och strömbrytare på väggarna, men det kan variera. Så försök lista ut vilken metod som använts i din lägenhet så kommer du nog fram till en teori om hur denna strömlösa kopplingsdosa kommer in i bilden. Det går inte att svara generellt på din fråga utan att titta sig omkring i din lägenhet.
Jag är så glad över att denna sida fins, och ni som försöker hjälpa till. Bo Siltberg tack vare ditt svar så tänkte jag om. Kom på att från ett annat ställe i taket kom det ner 4 sladdar varav 2 noll och 2 jord. Men bara el från ett par. Så jag klipte ner dom andra 2 och lät dom bara va. Men nu förstår jag att det var en skarvning till just dessa uttag till rummet brevid.
Otroligt tacksam för er hjälp..
Otroligt tacksam för er hjälp..
Husägare
· Östergötland
· 3 283 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- Medlem nov 2015
- 3 283 inlägg
- 3 396 gillningar
- 124 bilder och filmer
"Klippa ner" är något man gör med buskar i trädgården, inte med okända elledningar som hänger från taket.
Hahaha så sant men dom var så långa. jag kortade bara av dom. Det måste man ju få göra 
Dumt att korta av redan dragna kablar. Man vet aldrig om man behöver mer längd på andra sidan, så att säga. Gick det verkligen inte att rulla ihop och trycka tillbaks i dosan?
Hu mycket kabel lämnade du kvar när du klippte dem?
Liknande trådar
-
Ska montera eldrivna markiser, hur gör bäst med dragningen?
El -
Hjälp problem solceller, fåglar byggt bo, får ingen hjälp:(
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Inaktiv samfällighet och elbilsladdning är ingen lyckad kombination
Laddboxar & Elbilar -
Har ingen lust att snurra upp kabel och slang till högtryckstvätten.
Övrigt Off Topic -
Vem ska betala för plogningen? Dela?
Juridik