janwide
Har tapetserat en hel del genom åren. Har alltid limmat på våden, låtit svälla och sedan upp på väggen och det har funkat bra.

I helgen satte vi non woven tapet. Limmade de första våderna på väggen enligt instruktionen. Gillade inte alls det förfarandet. En torr våd är styv och motsträvig. Mycket jobbigare att hantera enligt mej. Speciellt runt lister, fönster o.s.v. Större risk att man inte får lim på hela ytan. Tror också att blöta våder bättre följer ev. ojämnheter i väggen. Det kanske är en vanesak men jag tycker också att blöta våder "nyper fast" på väggen bättre. Så, så fick det bli på resten av våderna. Enda nackdelen jag ser är att blöta våder är lite känsligare att skära av. Men med bra rakblad är det inget problem.

Har ni samma erfarenhet eller tycker ni att förfarandet att limma på väggen är bättre?

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Tror det är en vanesak. Min pappa som är van vid tapeter som krymper när de torkar tycker att de är enklast - han har satt upp många sådana. Jag tycker att det är enklare, mindre kladdigt att limma väggen och sätta på torra tapeter. Däremot kan jag tycka att det blir snyggt när tapeten krymper, egentligen inte slätare men det känns så.

A
janwide janwide skrev:
Har tapetserat en hel del genom åren. Har alltid limmat på våden, låtit svälla och sedan upp på väggen och det har funkat bra.

I helgen satte vi non woven tapet. Limmade de första våderna på väggen enligt instruktionen. Gillade inte alls det förfarandet. En torr våd är styv och motsträvig. Mycket jobbigare att hantera enligt mej. Speciellt runt lister, fönster o.s.v. Större risk att man inte får lim på hela ytan. Tror också att blöta våder bättre följer ev. ojämnheter i väggen. Det kanske är en vanesak men jag tycker också att blöta våder "nyper fast" på väggen bättre. Så, så fick det bli på resten av våderna. Enda nackdelen jag ser är att blöta våder är lite känsligare att skära av. Men med bra rakblad är det inget problem.

Har ni samma erfarenhet eller tycker ni att förfarandet att limma på väggen är bättre?
Limma på ytan en gång först och låt torka.
Gör sedan om detta och montera tapeterna..
Lovar det blir bättre..

Non wowen och 'easy up' är djävulens påfund!

A
useless useless skrev:
Non wowen och 'easy up' är djävulens påfund!
:crysmile:
Nä men lyd inte instruktionerna blint, utan använd hjärnan själv..
Det är inte äntligen hemma detta..
Med fusk... :rofl:

• Haha
Inga L
  • Laddar…
Även om man improviserar är det skit - Tapeterna är styva och oförlåtande. Funkar säkert bra i ett helt nybyggt hus med helt släta och vinkelräta väggar utan lister.

H
janwide janwide skrev:

Är nog en vanesak. Själv har jag alltid satt tapetklistret på väggen, även papperstapeter, dock får man inte vara för snabb för papperstapeter krymper ju.;):D
Det behövs väldigt mycket lim på väggen när man sätter Non woven tapeter, oftast där folk gör fel. Non woven tapeter suger upp massar av lim och man får släta ut tapeten så att limmen fördelar sig jämt, men det vet du ju du som har tapetserat tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Även om man improviserar är det skit - Tapeterna är styva och oförlåtande. Funkar säkert bra i ett helt nybyggt hus med helt släta och vinkelräta väggar utan lister.
Nä då jag har ju såna på de flesta väggar här hemma..
Kåken är sedan 1952.

janwide
Det verkar som att vi är helt överens om att vi tycker olika ;)

Har bara tapetserat ett helt rum i vårt hus och då med easy-up. Som total amatör tyckte jag att det gick väldigt smidigt. :thinking:

Maskintok skrev:
Limma på ytan en gång först och låt torka.
Gör sedan om detta och montera tapeterna..
Lovar det blir bättre..
Detta är en bra metod som jag också använt mig av. Speciellt om det är en väldigt sugande yta, som nytt gips och spackel. Då brukar jag förlimma en vända först som får torka in. Då nyper tapeten inte fast lika lätt och det blir smidigare att finjustera

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.