Byggahus.se
HOBBY ARCHITECT
Ingår ugn i kökstriangeln? Eller hur tänker ni?

När kökstriangeln "uppfanns" var ugnen alltid placerad under spisplattorna. Så i den traditionella kökstriangeln ingår spisen automatiskt.

Men om du vill ha en mer sentida variant, med kanske en inbyggd ugn i arbetshöjd så behöver den inte ingå i någon triangel. Det är förhållandevis sällan man hämtar eller lämnar något i ugnen. Däremot bör man ändå se till att man har vettiga avställningsytor direkt i anslutning till ugnen.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
Lite modern tanke om detta (nu när vi inte längre kokar gula ärtor till soppa i 8 timmar):
Vad vi behöver är en rejäl, oöm arbetsbänk.
Och rätt nära spis/kokplattor, ugn och mikro för tillagning och diskho eller vask för rengöring.
Sedan får du ordna det som en triangel, fyrkant eller vad du vill.
Men allt skall vara rätt nära!

• Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hur mar arrangerar ett kök beror rätt mycket på vad man tänker sig att man ska göra i det, och hur många som ska göra det.

En del vill ha stora kök där det ryms ett stort matbord, andra vill ha ett kök där man lagar maten och ett annat rum fr att äta den. Vissa vill att många ska kunna jobba samtidigt, andra är helst själv.

Den klassiska kökstriangeln är bra att utgå från men måste anpassas efter egna behov. Tipset om avställningsyta i närheten av ugnen är mycket bra. Har man den inte i närheten av/under hällen får den för min del gärna vara nära den sekundära arbetsytan (om man har en sådan) som då också blir avställningsyta.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Däremot bör man ändå se till att man har vettiga avställningsytor direkt i anslutning till ugnen.
Räcker det med en halvmeter? :)

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Räcker det med en halvmeter? :)
Avställningsytan bör vara bredare än det bredaste du kan ta ut ur ugnen.

Är ugnen helt inbyggd i ett skåp så tycker jag du ska försöka ha två gånger så mycket avställningsyta som det du kan ta ut ur ugnen. Så du kan ha en plåt som väntar på att sättas in som står bredvid ugnen samt plats till den plåt du tar ut ur ugnen. Så du så att säga kan byta plåt i ett svep.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tommib
What he said. Det är inte alls ovanligt att man tar ut en grej och stoppar i en annan,speciellt när man bakar. Dessa bör kunna vara nära ugnen.

Om det bara finns en halvmeter så kanske man kan lösa det på något kreativt sätt, t.ex. ett plåtställ och ställa in plåtarna "på andra ledden". Går det att åstadkomma mer yta så är det bättre.

• Gilla
HansOT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
A andersmc skrev:
Avställningsytan bör vara bredare än det bredaste du kan ta ut ur ugnen.

Är ugnen helt inbyggd i ett skåp så tycker jag du ska försöka ha två gånger så mycket avställningsyta som det du kan ta ut ur ugnen. Så du kan ha en plåt som väntar på att sättas in som står bredvid ugnen samt plats till den plåt du tar ut ur ugnen. Så du så att säga kan byta plåt i ett svep.
Jag tänkte mer en avställningsyta som är en halveter ifrån ugnen.

HOBBY ARCHITECT
Det kök jag har ritat ser ut såhär.

KOK.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa anledningar till att det är som det är har med estetik att göra. Lite svårt att förklara, men hur det ser ut i 3D så att säga.

Bänken utmed väggen är mest för att det ska finnas en del av köksbänken som är mot en vägg, så man kan ha köksskåp (så det blir snyggt) och knivar på väggen och lite så.

tommib
Byt plats på ugn/micro och frys, det blir en bättre lösning. Faktum är att jag hade övervägt att flytta frysen längst "upp" i bild, den är man inte i så ofta.

Spis och diskho på det sättet du har är en risk. De sitter visserligen på samma bänkyta som går runt om men handen på hjärtat, kommer du föra kastrullen med pastavatten över bänkytan hela vägen runt eller gör du en 180-graders sväng? Jag är egentligen emot den typen av detaljregleringar men just i ditt fall så tycker jag att du bygger in en onödigt stor risk. Småbarn (och deras leksaker) smyger tyst och rätt vad det är har du ett barn eller något annat bakom dig när du snurrar runt.

Jag tycker personligen att din planlösning för köket är dålig, den kommer vara opraktisk att jobba i och lider rätt svårt av "symmetrisjukan". Samtidigt har jag inte hela bilden så jag vet inte varför du planerat som du gjort. Mått vore bra också, men om man antar standardmått så är det ca 180 cm mellan spis och diskho.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det bara finns en halvmeter så kanske man kan lösa det på något kreativt sätt, t.ex. ett plåtställ och ställa in plåtarna "på andra ledden". Går det att åstadkomma mer yta så är det bättre.
Nu är du väl inne på professionell bageriverksamhet?
Vi ställer heta bakplåtar på diskbänken, so tål värmen bra då det är rostfritt stål.
Och nästa plåt står väl på/bredvid arbetsytan där man jobbat med degen.

BirgitS
Förutom det som tommib tar upp så vill man ha kompostpåsen/diskhon nära diskmaskinen så det blir lätt att skrapa av rester för att sen i ett svep stoppa in disken i diskmaskinen. Det bör också vara nära från diskmaskinen till de ställen där porslin och glas ska förvaras så man inte behöver springa runt i hela köket med några glas eller tallrikar i taget.

Det är också bra om man kan hålla koll på det som är i ugnen samtidigt som man står vid spisen.

En annan anledning till att placeringen av ho och häll är opraktisk är att man nu måste bära omkring på grönsakerna mm. väldigt mycket, man kan inte bara lägga dem bredvid diskhon när man har sköljt dem, ta en steg åt sidan för att skära dem och sen ta ytterligare ett steg för att kunna hälla dem i stekpannan utan i ditt förslag så måste man bära grönsakerna (några i taget) bort till hällen. Dessutom uppfylls inte tillgänglighetskravet.

Spontant skulle jag börja med detta

Screenshot_20200328-143134_Byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skippa symmetrin, det är viktigare med ett praktiskt utrymme

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Jag funderar på att byta plats på diskmaskin och kyl. Men då bryts väl kökstriangeln?

Intressant det ni sa om spisen och diskhon som är mittemot varandra, och dessutom en bit ifrån varandra. Kanske kan jag flytta en av dom till bänken till vänster istället.

Dock ska detta kök egentligen vara till någon som inte lagar mat nå vidare, men kan ju vara bra om det är lite praktiskt ändå.

HOBBY ARCHITECT
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Spontant skulle jag börja med detta
Men diskmaskinen vill jag ska vara lite upphöjd och det blir inte snyggt at ha den upphöjd i U-delen av köksbänken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.