Min fråga är i all enkelhet om larm borde ingå vid försäljning av hus? Vi avtalade inget kring larmet vid kontraktskrivningen, men å andra sidan listade vi heller inte larmet över de förbättringsåtgärder vi utfört på huset i prospektet (till skillnad från t.ex. laddbox för bil, som vi menar rimligen bör ingå).
När jag söker på nätet ser jag att hemlarm, som inte ägs av larmbolag, listas som exempel på byggnadstillbehör avsedda för stadigvarande bruk, och således borde följa med huset. Vi har ett Ajaxsystem idag, som är modulärt, monterat med dubbelhäftande tejp, drivs på batteri och är anslutet mot wifi. Det är med andra ord inte ett system som är fast monterat eller som vi har dragit massa kablar för att kunna driva. Att det var fristående och lätt att montera ned var ett av skälen till att vi över huvud taget investerade i det. Jag har i praktiken använt larmet i huvudsak för att hålla koll på temperaturen i olika rum, eftersom det också är en funktion som finns inbyggd i de olika enheterna.
Med tanke på detta undrar jag om inte definitionen på vad ett larm utgör håller på att suddas ut i takt med framväxten av smarta hem-prylar? Vi har ingen larmcentral kopplat till systemet, men valde att köpa till en siren (vilket var frivilligt, annars hade vi enbart fått notifieringar i våra telefoner). Sen har vi köpt till enheter som är helt lösa, t.ex.en fuktsensor, som en del av Ajax-systemet, som ligger helt löst bakom kylskåpet endast avsett för att signalera om det läcker vatten.
Vad säger ni?
När jag söker på nätet ser jag att hemlarm, som inte ägs av larmbolag, listas som exempel på byggnadstillbehör avsedda för stadigvarande bruk, och således borde följa med huset. Vi har ett Ajaxsystem idag, som är modulärt, monterat med dubbelhäftande tejp, drivs på batteri och är anslutet mot wifi. Det är med andra ord inte ett system som är fast monterat eller som vi har dragit massa kablar för att kunna driva. Att det var fristående och lätt att montera ned var ett av skälen till att vi över huvud taget investerade i det. Jag har i praktiken använt larmet i huvudsak för att hålla koll på temperaturen i olika rum, eftersom det också är en funktion som finns inbyggd i de olika enheterna.
Med tanke på detta undrar jag om inte definitionen på vad ett larm utgör håller på att suddas ut i takt med framväxten av smarta hem-prylar? Vi har ingen larmcentral kopplat till systemet, men valde att köpa till en siren (vilket var frivilligt, annars hade vi enbart fått notifieringar i våra telefoner). Sen har vi köpt till enheter som är helt lösa, t.ex.en fuktsensor, som en del av Ajax-systemet, som ligger helt löst bakom kylskåpet endast avsett för att signalera om det läcker vatten.
Vad säger ni?
Moderator
· Stockholm
· 53 227 inlägg
Inget självklart, men jag skulle nog se det som byggnadstillbehör. Det som komplicerar bilden lite är ju att larm ofta ägs av larmbolaget. Bara fungerar om man har abbonnemang och iallafall i teorin skall återlämnas om man avslutar abonnemanget.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 789 inlägg
Jag skulle spontant säga att säger man inte att larmet inte ingår så ingår det.
Har ni sålt huset? Vad säger köparna? Vet dom om larmet?
Jag tycker det är svårt. Fuktsensor bakom kylen med batteri... Tveksamt.
Om den inte ingår, varför ingår rörelsesensor med batteri t.ex......
Smarta hem är en gråzon, det finns ingen som kan svara dig ja eller nej.
Om larmgrejerna är registrerade på ditt konto och värdelösa för någon annan, ingår då de fysiska sakerna men inte ditt konto? Det är ju helt uppenbart att ditt digitala konto inte kan ingå i ett husköp. Så i praktiken kan man hamna i att saker som är oanvändbara, skrot, för köparen ingår.
Har själv funderat över detta och inte fått några definitiva svar.
Om larmgrejerna är registrerade på ditt konto och värdelösa för någon annan, ingår då de fysiska sakerna men inte ditt konto? Det är ju helt uppenbart att ditt digitala konto inte kan ingå i ett husköp. Så i praktiken kan man hamna i att saker som är oanvändbara, skrot, för köparen ingår.
Huset är sålt, men tillträdet har ännu inte ägt rum. Köparna vet om larmet. Vid kontraktskrivningen informerade mäklaren om att fasta installationer följer med huset, och rekommenderade oss att diskutera hur vi gör med larmet. En tid efter kontraktskrivningen meddelade vi köparna att vi har för avsikt att ta med larmet om det inte är så att de vill köpa loss det.Hammarskallen skrev:
Ja, därav min fråga. Larm idag är inte riktigt vad det var för 20 år sedan. Just därför jag undrar om fler reflekterat i dessa banor. Larmprylarna är förvisso registrerade på mitt konto, men det är säkert möjligt att nollställa systemet, låta köparna skapa eget konto och registrera prylarna själva, ungefär som att sälja en mobiltelefon typ.Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är svårt. Fuktsensor bakom kylen med batteri... Tveksamt.
Hade ju enkelt lösts via dialog innan kontraktsskrivningen.
Om jag varit köpare, vetat om larmet, och inget specifikt sagts om det har jag tolkat det som ett fastighetstillbehör = jag hade förväntat mig att det ingår i köpet.
Att överföra kontot i Ajax skulle jag likställa med att man överräcker en fysisk nyckel vid tillträde.
Om jag varit köpare, vetat om larmet, och inget specifikt sagts om det har jag tolkat det som ett fastighetstillbehör = jag hade förväntat mig att det ingår i köpet.
Att överföra kontot i Ajax skulle jag likställa med att man överräcker en fysisk nyckel vid tillträde.
Redigerat:
Så här säger jordabalken:
Annars gäller:
Dvs. äger säljaren utrustningen ingår den, om den hyrs in eller på liknande sätt används med nyttjanderätt ingår den inte.
Det är för övrigt inte så mycket en förhandlingsfråga, utan är saken i fråga byggnads-/fastighetstillbehör skall köparen kunna förutsätta att den ingår i överlåtelsen utan förbehåll.

Annars gäller:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs. äger säljaren utrustningen ingår den, om den hyrs in eller på liknande sätt används med nyttjanderätt ingår den inte.
Det är för övrigt inte så mycket en förhandlingsfråga, utan är saken i fråga byggnads-/fastighetstillbehör skall köparen kunna förutsätta att den ingår i överlåtelsen utan förbehåll.
Så långt är jag med. Men det jag far efter är lite grann om smarta hem-prylar kan anses utgöra fast inredning? Givet att vissa enheter ligger löst på golvet, andra monterade med dubbelhäftande tejp, just för att kunna flyttas runt. Var går gränsen?C cpalm skrev:
Den frågan har väckt spaltkilometer med diskussioner här 😉A Amedi skrev:
Det enkla svaret på frågan är väl tyvärr att det inte finns någon knivskarp gräns. Därför gör man som säljare bäst i att plocka bort sådana prylar innan visning för att undvika tvist med köparen som i värsta fall får avgöras i rätten.
Men ett villalarm torde vara rätt självklart att det ingår enligt ovan. Det känns också rätt självklart att man inte kan plocka med sig vitala komponenter i ett "system" som i övrigt utgör byggnadstillbehör även om just de komponenterna inte direkt är fastskruvade.
Det är klart att det är möjligt, men ingår det?A Amedi skrev:Ja, därav min fråga. Larm idag är inte riktigt vad det var för 20 år sedan. Just därför jag undrar om fler reflekterat i dessa banor. Larmprylarna är förvisso registrerade på mitt konto, men det är säkert möjligt att nollställa systemet, låta köparna skapa eget konto och registrera prylarna själva, ungefär som att sälja en mobiltelefon typ.
Köparna måste ju godkänna ett användaravtal när de skapar sitt egna konto och det är ju då ett helt annat avtal än det som affären handlar om. Det är för mig inte självklart att det ska ingå. Dessutom ingår inte digitala konton vid husköp.
Jag håller inte med. Om du har ett larm med smarta prylar bland mycket andra smarta prylar och du styr detta med en Homey, ska den då ingå för att några av prylarna den styr kan användas för att upptäcka intrång ? Mycket tveksamt.
Notera att jag skrev "vitala komponenter". Om Homeyn eller vad det nu är är nödvändig för att larmet skall fungera är det min uppfattning att den objektivt sett borde ingå.Farstatjej90 skrev: