Byggahus.se

Inga fler visningar enl. mäklaren

1. fresve
    Medlem · Jönköping · 1 529 inlägg

fresve

Medlem
    Har man hittat sitt drömhus så kan man antagligen ställa in en resa för att få det?
    Om inte, skriv ett brev och lägg i postlådan och förklara situationen för nuvarande husägare, att tränga sig på kan inte vara det bästa.

• Laddar…
  2. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 064 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det kan som sagt vara säljaren som vill skriva kontrakt snabbt och är nöjd med ett visst bud, det kan vara säljaren som inte vill ha flera visningar etc. Det behöver ju inte vara en slö mäklare.
    Kanske lägger någon ett bud och säger att de vill skriva snabbt. Mäklaren förmedlar budet till säljaren och säger att det finns flera intresserade som kanske kan tänkas bjuda över. Om då säljaren säger "Jag är nöjd, vi skriver nu" så är det ju denne som fattar beslutet och inte mäklaren. Hade jag varit mäklaren (jag jobbar inte som mäklare och har ingen som helst koppling till branchen) så hade jag nog valt att kontakt de andra intresserade och förklara vad som hände. Ur den synvinkeln kan jag tycka mäklaren är lite slö, men inte per automatik för att en säljare inte vill ha flera visningar, eller accepterar ett bud som kanske kunde blivit högre,

3. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 039 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    [QUOTE="fresve, post: 2887682, member: 6108", att tränga sig på kan inte vara det bästa.[/QUOTE]

Nu är det inte tal om att mer eller mindre bryta sig in -"ur vägen gubbdjävel, jag skall titta på ditt hus!" Utan försynt knacka på och vänligt fråga om det går för sig att titta lite.
    Hur svårt kan det vara?

• Laddar…
  4. S
    Medlem · DAlarna · 111 inlägg

Saxdaling

Medlem
    Som säljare bestämmer jag precis allt. Man får inte vara så dum att man i kontraktet med mäklaren frånhänder sig rätten att själv avgöra om man exv vill ordna en privat visning efter att budgivningen anses klar. Dessutom är ju mäklaren alltid skyldig att till säljaren redovisa hela budgivningen med namn och bud så att jag själv kan välja vem jag vill sälja till. Jag behöver inte ens sälja till någon som har lagt bud till mäklaren.

5. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 792 inlägg

jocke31

Husägare
    Det är förstås upp till var och en, men jag skulle aldrig köpa ett hus där säljaren inte går med på besiktning. En affär på kanske 5-10 Mkr och du får inte kolla att varan är OK? Skulle inte tro det.

• Laddar…
  6. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 064 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag vill också besiktiga, men som sagt, säljaren bestämmer. Vi la högsta budet på ett hus för några år sen, men säljaren valde att acceptera nästhögsta budet då de tyckte att de gjort en riktig besiktning och ville inte låta oss göra en. Vi fick erbjudandet att köpa utan besiktning och dra ner köpeskillingen med 20'. Det var inte intressant för oss, medan budgivare 2 accepterade erbjudandet. Inte mycket att göra något åt.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · 369 inlägg

maxmsm

Medlem
    Vad jag vet så är mäklaren skyldig att redovisa samtliga bud för säljaren, även de som ligger under en eventuell budgräns.

Jag anlitade Hemverket för att sälja ett hus i höstas och skötte visningarna själv.
    15 000:- istället för 68 000:- som den andra mäklaren skulle ha.

8. M
    Medlem · 369 inlägg

maxmsm

Medlem
    Som budgivare så har du väl enligt lag rätt att se budlistan?

9. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nej, det har du inte.

10. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 1 752 inlägg

Tokslut

Medlem
    Mäklaren har väl haft tillräckligt med folk som "troligen" ska köpa hus för att förstå att det "troligen" inte är nått att lägga energi på ;)

Själv hade jag inte lyft på ögonbrynen om nån sa så till mig, är man intresserad så är man intresserad och lägger bud!

11. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Drtbär fullt normalt att inte lägga ett bud på plats. När vi köpt har jag uppfattat det som att mäklaren ringt upp alla som varit på visningen. I alla fall de som ev kan vara potentiella spekulanter.

• Laddar…
  12. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 792 inlägg

jocke31

Husägare
    Håller med. Skulle säga att det är kutym att ringa runt - eller åtminstone skicka SMS - till alla som skrivit upp sig på listan. Annars gör inte mäklaren sitt jobb ordentligt enligt min mening.

13. AndersPS
    Renoverare · Skåne · 1 628 inlägg

AndersPS

Renoverare
    Förstår om det varit en vecka senare och vi inte hört av oss, men att ha en visning på kvällen och sälja dagen efter vid lunch, det känns lite tveksamt. Har aldrig lagt bud på visningen på någon av de objekt vi tittade på, om inte annat vill man snacka ihop sig innan.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    I köpte hus från -71 för några år sedan, vi skippade besiktningen, direktverkande el, nya VVB, nytt tak, fönster och dörrar, sen när vi sålde detta efter 2 år så valde den nya köparen att besikta, fiasko! Står och provar om köksfläkten funkar på alla hastigheter! Mm mm, öppnade luckan till vinden och lyste med ficklampan, MEN, om säljaren säger att han helst slipper besiktning, så känns detta lite skumt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.