2 643 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Inga fler robotdammsugare från Neato
På konsumentens sida
· 3 436 inlägg
Robotdammsugarföretaget Neato ger upp efter flera års misslyckande av att nå målen.
Du kan läsa artikeln här: Inga fler robotdammsugare från Neato
Du kan läsa artikeln här: Inga fler robotdammsugare från Neato
Titelredigerare
· Trelleborg
· 11 845 inlägg
13th Marine
Titelredigerare
- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 11 845 inlägg
- 15 586 gillningar
- 1 536 bilder och filmer
Vår första robotdammsugare var en Neato XV Signature Pro, köptes 2016.
Batterierna höll ca 2år sedan fick de bytas, efter 3.5år dog displayen och den gick inte att köpa som reservdel längre, maskinen fick kasseras eftersom jag på inrådan av kundtjänst nollade maskinen och därefter inte kunde ställa in den.
Köpte en Roborock S5 Max i Augusti 2020, funkar som ny fortfarande.
Jag förstår att Neato går i graven.
Batterierna höll ca 2år sedan fick de bytas, efter 3.5år dog displayen och den gick inte att köpa som reservdel längre, maskinen fick kasseras eftersom jag på inrådan av kundtjänst nollade maskinen och därefter inte kunde ställa in den.
Köpte en Roborock S5 Max i Augusti 2020, funkar som ny fortfarande.
Jag förstår att Neato går i graven.
Min Neato funkar fortfarande men jag antar att det snart inte kommer gå att använda appen längre, vilken jag iofs inte använder så ofta då det går att köra den självständigt om man bara vill att den ska dammuga, jobbigt med uppkopplade produkter som pratar med en server när företag lägger ner
,
Skulle fråga detta, hur pass bra fungerar dessa offline? Jag är på jakt efter en icke uppkopplad dito, kanske gåeör att fynda nu? Fanns ju några kina modeller man kunde flasha med en open source mjukvara som lurade dammsugaren att prata med riktiga servern.
https://valetudo.cloud/
funkar bra att köra den manuellt, är nästan bara så jag kör den, man trycker två gånger på knappen så startar den och kör hela våningsplanet, trycker man tre gånger kör den bara en liten kvadrat runt där man startar den, var ett tag som den inte hade uppkoppling av okänd anledning och den verkade fungera bra ändå så länge man inte behöver ändra inställningarna.... är väl om man ska programmera begränsningar mm som man behöver appen, vet inte om den sparar kartan över huset lokalt och om den kan uppdatera den själv, för den har skapat en karta över huset för att hitta runt bättre... jag hade en illusion om att jag kunde koppla ihop den med styrsystemet i huset så den skulle köra automatiskt när jag är på jobbet vilket nog teoretiskt sett går men Neaton är helt värdelös på att hantera stolar (fastnar mellan bennen på stolar eller har sånt bök med dem att den tar en halvtimme extra på sig om stolarna är på golvet), låga hinder (som den kör upp på och fastnar) och ligger det någon tråd/sladd på golvet äter den upp den så den rullar upp massor av varv runt borsten så före man kör den måste man ändå sanera huset från lösa föremål, ställa upp stolar och stänga dörren till barnens stökiga rum sen finns det ändå en risk att den tar sig in under soffan men inte kommer ut då det är precis på gränsen att den kommer in/ut (funderar på att spika fast en list under soffan så den inte kommer in där) och 15% av gångerna misslyckas den med att hitta in i sitt bo (men jag är elak och tvingar den att bo under ett köksskåp som blir ett mindre utrymme än manualen förespråkar), men själva dammsugningen är fenomenalt bra och gör bättre rent än den vanliga dammsugaren och det spar en massa tid hursom även om själva navigationsfunktionen har mer att önska..
Medlem
· Halland
· 4 075 inlägg
Har S7'an med tömningsstation sedan nått år, supernöjd!
Köpte Roborock S5 för nått år sen, ett av dom bästa köpen man gjort.
Efter 1300 timmar 72k m2 jobbar den på fortfarande
Efter 1300 timmar 72k m2 jobbar den på fortfarande
Medlem
· Halland
· 4 075 inlägg
Det var inte dåligt att snitta 3-4tim/dag. Min ligger på 122tim och 6000m2 under ett år.
Har fortfarande min första kvar efter 6år nNeato d5. Kör 5 dagar i veckan utan problem.
Sen är jag också väldigt noga med underhållet på den. Speciellt när det kommer sambo hår in i hjulen.
Sen är jag också väldigt noga med underhållet på den. Speciellt när det kommer sambo hår in i hjulen.
Fattar inte heller hur den kunde vara så upphaussad när det begav sig.
Vi hade en som med jämna mellanrum bestämde sig för att den skulle passera genom en (ytter-)vägg.
Så stod den och stångade sig mot väggen i typ en halvtimme innan den lade ner och stannade med larm "avlägsna hindret"
Dessutom var utblåset arrangerat så att den kontinuerligt blåste in damm där den precis gått fram.
Nja den går mellan 1,5-2 timmar 5 dagar i veckan.
Inte riktigt koll när den köptes, det är just när den började fasas ut för s5 max och s6 så den var billigare
Det här var riktigt dåliga nyheter om det verkligen stämmer (det finns ingen information om detta på Neatos hemsida). Vi är supernöjda med vår D6:a och var väldigt nära att uppgradera till en "smartare" modell för att få zon-funktionen...tur att vi inte gjorde det, om de nu lägger ned. 
Synd. Vi har kört en D4 länge.
Vad ska man då ha om man inte vill ha kinesiskt och definitivt inget med kameror?
Vad ska man då ha om man inte vill ha kinesiskt och definitivt inget med kameror?
Husägare
· Värsterort
· 139 inlägg
Tråkigt, har en d75 som sin lidar piskade all konkurrens när den kom. Den är lite väl högljudd men på ren dammsugning slår den Roborock s6maxV.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 833 inlägg
Trist att den marknaden tappar en aktör och därmed tappar lite konkurrens. De är dock inte för mig. Jag kör mina 800:- robotar från Lidl. Dumma och måste startas och laddas manuellt, men de gör sitt jobb superbra och har gjort så några år nu.
Liknande trådar
-
Nya anslutningar i tvättstuga (utomhus utkastare + flera maskiner)
Vatten & Avlopp -
Dimensionering av nolla vid flera faser/avsäkringar
El -
Inga fler elprisstöd!
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Flera säkringar till en kabel - farligt, bara dumt eller ok?
El -
Robotdammsugare Roborock s5 Max- flera våningar??
Teknik