Hej!

Jag tänkte installera infravärme i mitt uterum. Tänkte ha 2000w eller 3000w, men är osäker på vilket märke och modell jag ska välja. Jag skulle ju egentligen helst vilja ha en reglerbar modell, så att man kan reglera värmen.

Jag har kollat på märkena Alf och Heatlight. Är det någon som har erfarenhet av dessa två märken/produkter, eller har tips på andra bättre modeller?

Någon sa även att man skulle installera enheterna i L-form, så att stolarna korsas för bästa effekt. Har någon av er erfarenheter och tankar kring detta?

Rummet har måtten 250*530*280 cm (höjd/längd/bredd), men den möbelgrupp jag skulle vilja värma står bara i ena halvan av rummet. Det är inte isolerat och golvet är en vanlig altan. Det är dock glasväggar på två av de fyra väggarna (övriga två är ytterväggar).

Tacksam för återkoppling och tips!

Mvh/Mattias

Jag gillar inte värmarna som monteras i tak, man sitter och fryser arslet (bokstavligt) av sig, medans man bränner upp huvudsvålen.

Bättre då tycker jag med en eller två mobila infravärmare som man kan ställa så att den värmer in under ett bord.

• Gilla
Patrick E och 1 till
  • Laddar…
Personligen tänker jag skaffa en med fläkt. Inbillar mig att det borde bli betydligt jämnare värme? Finns på Skånska för 1295kr.

• Gilla
Mattias1457 och 1 till
  • Laddar…
Till uterum är det bättre med konvektorelement, eller infravärmare med konvektor likt den som liemannen skrev om. Vanlig infravärmare är bara för skärmtak.

• Gilla
Mattias1457 och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på wad du har för säkringar kopplade till uterummets el. En vanlig 10A bränner jua v vid 2000W. Så 3000W på 1 st 10A kommer inte att funka...

• Gilla
Mattias1457
  • Laddar…
Snarare 2300w? 10A*230V..

Liemannen skrev:
Snarare 2300w? 10A*230V..
Fast ändå 700W för lite... Men till 2300W brukar man väl sätta 13A nu eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.