4 697 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Införskaffa långhålsborr
Jag har en Hammer rikt/planhyvel där det finns möjlighet att sätta dit en långhålsborr.
Så här efter all semester och ledighet är det dags att planera höstens inköp
Användningen kommer främst vara för möbelsnickeri, på hobbynivå..
Jag funderar lite på att investera i en långhålsborr, kostnaden är ca 8.000:- inkl moms.
Kostnaden är ungefär samma Festool Domino, men det känns som borren erbjuder fler användningsområden.
Har dock en del annat som också behövs i verkstaden, bland annat pelarborr och bandsåg.
Undrar egentligen inget specifikt, utan efterlyser blandade erfarenheter kring långhålsborr, kommer man använda den? Är den värt att köpa? Finns det användningsfall som inte är självklara?
Så här efter all semester och ledighet är det dags att planera höstens inköp
Jag funderar lite på att investera i en långhålsborr, kostnaden är ca 8.000:- inkl moms.
Kostnaden är ungefär samma Festool Domino, men det känns som borren erbjuder fler användningsområden.
Har dock en del annat som också behövs i verkstaden, bland annat pelarborr och bandsåg.
Undrar egentligen inget specifikt, utan efterlyser blandade erfarenheter kring långhålsborr, kommer man använda den? Är den värt att köpa? Finns det användningsfall som inte är självklara?
Har använd långhålsborr ett par gånger, dock inte allt för ofta för att ha en åsikt om dess förträfflighet. Äger själv en domino som har gått igenom många hål, och måste säga - varför känner du att långhålsborren skulle vara bättre? Dominon är otroligt mångsidig.
Valet mellan Pelarborr, bandsåg eller långhålsborr/domino beror otroligt mycket på vad du har för projekt i åtanke först. Beroende på projekt så kan alla maskiner komma till användning konstant, eller ingen..
För finsnickeri har jag själv inte använd pelarborren så mycket, dock till mycket andra projekt.
Valet mellan Pelarborr, bandsåg eller långhålsborr/domino beror otroligt mycket på vad du har för projekt i åtanke först. Beroende på projekt så kan alla maskiner komma till användning konstant, eller ingen..
För finsnickeri har jag själv inte använd pelarborren så mycket, dock till mycket andra projekt.
Det var långhålsborrmaskin på den lilla Ejca hyvelmaskinen som jag hade före jag köpte Stenbergaren. Jag använde den en del.
Jämfört med stämborrmaskinen i 500-kilosklassen som jag har nu var långhålsborrmaskinen primitiv men för hobbybruk tycker jag att en långhålsborrmaskin låter som en riktigt bra ide! Jag brukar ju snåla för det mesta men nu säger jag KÖP.
Det kommer att krävas litet träning innan du har lärt dig att borra fullgoda tapphål frustrationsfritt men om du satsar ett par kvällar på att lära dig konsten så tjänar du snabbt in den tiden i form av snabbt och precist gjorda tapphål.
Om längsmatningen går att låsa på långhålsborrmaskinen går den också att använda som en mycket exakt pelarborrmaskin för vissa typer av hål. Ibland saknar jag den funktionen nu då jag inte har någon långhålsborrmaskin.
efter alla lovsånger vill jag också påminna om den stora nackdelen med långhålsborrmaskin. Den sticker ut bakpå hyvelmaskinen så då kan du inte längre ställa hyvelmaskinen med ryggen mot väggen.
Jämfört med stämborrmaskinen i 500-kilosklassen som jag har nu var långhålsborrmaskinen primitiv men för hobbybruk tycker jag att en långhålsborrmaskin låter som en riktigt bra ide! Jag brukar ju snåla för det mesta men nu säger jag KÖP.
Det kommer att krävas litet träning innan du har lärt dig att borra fullgoda tapphål frustrationsfritt men om du satsar ett par kvällar på att lära dig konsten så tjänar du snabbt in den tiden i form av snabbt och precist gjorda tapphål.
Om längsmatningen går att låsa på långhålsborrmaskinen går den också att använda som en mycket exakt pelarborrmaskin för vissa typer av hål. Ibland saknar jag den funktionen nu då jag inte har någon långhålsborrmaskin.
efter alla lovsånger vill jag också påminna om den stora nackdelen med långhålsborrmaskin. Den sticker ut bakpå hyvelmaskinen så då kan du inte längre ställa hyvelmaskinen med ryggen mot väggen.
Om jag tolkar manualen rätt så sitter tillsatsen för långhålsborren på framsidan på Hammern så det är inget problem. I övrigt har jag ingen erfarenhet av långhålsborr så jag kan inte säga hur pass användbart det är. Men Dominon är jag väldigt förtjust i. Men som sagts ovan så beror det nog väldigt mycket på vad du bygger och vilken storlek du behöver på tapphålen.
Jag menar inte direkt att långhålsborren är bättre utan att den går att använda till fler saker, vad jag kommer på i alla fall.devizion skrev:
Kanske bara är min brist på kunskap om Dominon, men långhalsaren man kan ju exempelvis borra för gångjärn eller låskistor. Men borde även rent teoretiskt kunna göra tappar. Att borra för vanliga träplugg borde också gå alldeles utmärkt. Detta kanske går att göra med Dominon med lite trix? Det ändra jag egentligen sett men dominon är tapphål.
@heimlaga tack för dina synpunkter och kul att dy tycker det är en bra idé! Som du säger, när man väl lärt sig kommer det gå relativt snabbt att göra bra tapphål..
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Moderna långhålsborrar har inte bara låsning i sidled utan också en tillsats med fasta stopp (32,64 mm etc). Funkar då som en enkel centrumtappmaskin. Inget för skåptillverkning men kan vara mycket användbar till mindre saker.
Har tittat lite på filmer och insett att åtminstone jag skulle ha stor nytta av Dominon i möbelbygge, jag tror att dominon är mycket snabbare än långhålsborren.. Det borde gå att göra låskistor också om dom inte är allt för djupa
Långhålsbor är en fantastisk maskin men är en gammal uppfinning innan överhandsfräsen gjorde sitt intåg
Jag tycker långhålsborren gör bättre hål än stämborren då dom ofta blir fnasiga i hållen. Fräser man hålen som man gör med långhålsborren så blir hålen mycket jämna och fina.
Men man kan lika gärna använda sig av överhandsfräsen. Den kan fräsa både tap och tapphål. Så i dag är den inte lika vanlig speciellt i hobbysamanhang. Tror att en domino eller leigh jigg är ett bättre köp än en långhålsborr. Om man inte hittar en begagnad för en spottstyver
Jag tycker långhålsborren gör bättre hål än stämborren då dom ofta blir fnasiga i hållen. Fräser man hålen som man gör med långhålsborren så blir hålen mycket jämna och fina.
Men man kan lika gärna använda sig av överhandsfräsen. Den kan fräsa både tap och tapphål. Så i dag är den inte lika vanlig speciellt i hobbysamanhang. Tror att en domino eller leigh jigg är ett bättre köp än en långhålsborr. Om man inte hittar en begagnad för en spottstyver
Får nog bli en uppgradering av överhandsfräsen först. Leigh-jiggen för tapp/tapphål såg ju väldigt trevlig ut. Tack för tips!pär h skrev:
Handöverfräsen klarar bara grunda tapphål efter vad jag har hört av de som har provat. Långhålsborrmaskinen klarar betydligt djupare tapphål.pär h skrev:
Betvivlar inte att det går att göra djupare tapphål med en långhålsborr men frågan är när man behöver så djupa hål? 70mm djupt är fullt görbart med en handöverfräs, det täcker väl så gott som allt?heimlaga skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden