Hej!

Ska lägga ca 8kvm klinker (30x60) i hallen och behöver något att kapa dom med (doh), smidigast verkar vara en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Kakelskärare/Pr309376000
men hur är det då med dessa som kostar kring och under 500?

gärna tips på vettiga kakelkapare (heter det så? :))

Det mesta av klinkern kommer bara behöva kapas med raka snitt

Jag skulle inte tro att de är något att skriva hem om.
Om du inte planerar att lägga golv så ofta är det nog en bättre ide att hyra en rejäl i några dagar (kostar troligtvis mindre än 500kr oavsett).

Som alternativ kan du använda en vinkelslip med diamantklinga, det gjorde jag när jag lade ett golv om 10kvm, fungerade finfint för mig iaf :)

Edit: Såg nu att du specificerade att "införskaffa" i titeln, så mitt råd kanske inte var så givande :\

Jag har en liknande denna:
https://www.bauhaus.se/kakelskarare-h-fs-618.html

Köpte den för ca 8år sedan och har använt den till:
2st kök
2st badrum
3st hallar
1st garage
1st tvättstuga
+ att jag haft den utlånad till bekanta 2-3ggr.

Har trott att den är slut några gånger, men har bara varit att skruva isär och göra rent den.
(blir som lera i den om man inte gör rent ordentligt)

Har använt den till både riktigt hård klinker samt "vanligt" kakel.

Rekommenderas starkt för hemmafix!

//Niklas

Den i länken tar ju bara 50cm plattor så du kan inte kapa dina på längden i den.

Campar skrev:
Jag har en liknande denna:
[länk]

Köpte den för ca 8år sedan och har använt den till:
2st kök
2st badrum
3st hallar
1st garage
1st tvättstuga
+ att jag haft den utlånad till bekanta 2-3ggr.

Har trott att den är slut några gånger, men har bara varit att skruva isär och göra rent den.
(blir som lera i den om man inte gör rent ordentligt)

Har använt den till både riktigt hård klinker samt "vanligt" kakel.

Rekommenderas starkt för hemmafix!

//Niklas
Har likadan, fast inköpt från Biltema (dock ser den mer eller mindre identiskt ut bortsett från några designdetaljer. Jag har också kapat plattor för 2 badrum och ett garage med den. (betongklinker, garageklinker och väggkakel) och lånat ut den.

Den kapar fortfarande hur fint som helst men både skvättkåpan och vattenbaljan (i plast) har fått sig en kyss och jag fick limma ihop dem med smältlim. Grundfunktionen (kapa plattor) har alltid fungerat och kapskivan verkar räcka väldigt länge.

Anhåll räcker inte för stora plattor så jag har oftast ritat sträck och sedan frihand-kapat utmed sträcket...det har fungerat bra.

Så ni tycker jag borde satsa på en elektrisk?
Tänkte att kapen är smidigare men kanske inte för nybörjaren? ;)

Jag tycker att den elektriska är smidigare än en manuell, men då har jag förvisso bara använt en billig manuell.
Kör man sådan ordentligt klinker så tror jag det är svårt med den manuella billiga.

erix0n skrev:
Så ni tycker jag borde satsa på en elektrisk?
Tänkte att kapen är smidigare men kanske inte för nybörjaren? ;)
Definitivt elektriskt. Jag köpte en exakt likadan handkap som du länkade till, provade och insåg att det är slöseri med tid, vände och köpte elektrisk. Om du kan ta dig till Uppsala kan du få min manuella kap gratis, den samlar bara damm.

I badrummet la jag små hexagonala betongklinkerplattor. Dessa är stenhårda och det finns inte en chans i helvetet att man kan knäcka dem med manuell kap. I synnerhet när man kommer till hörnen och/eller har tossetter som ska kapas 5mm för att få dem att passa i hörn...

Även elektrisk kap hade lite svårt att äta sig genom golvklinker.

Köpte ett kit med både manuell kap och elektrisk begagnat på blocket när jag skulle lägga. Gick bättre med den elektriska för den vanliga lyckades inte skära igenom klinkret på ett bra sätt så det blev splitter... Man kan ju skära andra mönster än bara rakt med elektriskt

E
Till vanligt lerkakel går det smidigast och fortast med en manuell kap och papegojtång för finjusteringar. Klinker däremot kör jag alltid med vinkelslipen med diamantskivor

Tack. Det blir o köra på elektriskt.

Vinkelslip? Hur lyckas du med raka snitt?

Vinkelslip går hur bra som helst. Rakt snitt genom att rita med vinkelhake och blyerts först.

E
Är det kritiskt så kan man ju köra efter rätbräda.

Annars blir det alltid tillräckligt rakt.

Ja och den kapade kanten döljs ju i princip alltid vid plattsättningen.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Inte bättre att låna / hyra en sigma?
Elektriska kapar lever om och smutsar ned alldeles för mycket - använder den helst ute.
Jag köpte en liten sigma 7a som med lätthet tog mina 33cm plattor (raka snitt) och ska jag lägga större plattor lånar jag en större sigma.

Bra mycket smidigare än en kap.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.