Byggahus.se

Information om narade luckor/dörrar av pärlspont

1. S
    Medlem Nivå 7
    Planerar att göra några köksluckor/skåpluckor av pärlspont.

Har hittat lite information om en gammal metod att foga ihop pärlsponten genom att ta ur en laxstjärtformad skåra (engelska sliding dovetail) på baksidan av sponten. I skårorna passar man sedan in stabiliserande tvärslåar. Inget lim och inga spikar behövs.

En bild jag hittade som visar hur det är tänkt:
    https://i2.wp.com/farm4.static.flickr.com/3648/3326764004_74a3e3b201.jpg

Är det någon som känner till någon bok eller sida på internet, där man kan läsa mer om metoden?

Jag förstår principen, att träet kan krympa och svälla och då bara glida så inget spricker eller bångnar.

Men om det inte ska behövas lim eller spik måste ju de två yttersta sitta riktigt tight för att inte dörren ska falla sönder när träet torkar på våren/sommaren.

Jag tänker mig att om man skulle fästa de två yttersta panelbrädorna med en spik eller något, och att man ser till att lämna utrymme för träet att svälla (om det är torrt när man bygger luckorna), så borde det funka.

Men är intresserad att läsa mer om detta.

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Metoden är vanlig på bordsskivor där man har limmat ihop stavar till en skiva. Kallas gradning på svenska. Har dock aldrig sett varianten där stavarna ej är limmade ihop med varandra.

3. Thomas_snickare
    Medlem Nivå 6
    Det som menas är att "sliding dovetail" inte ska limmas eller spikas (dock hade jag nog satt en liten spik eller en liten klick lim ytterbrädorna) men själva pärlsponten måste limmas, detta är inte ett problem då dom rör sig i samma plan/riktning, en tvärslå ska inte limmas då den kommer att motarbeta denna rörelse. Sen undrar jag om inte en tvärslå på diagonalen också kan vara bra, för att förhindra att dörren hänger sig.

4. S
    Medlem Nivå 7
    Tackar! Låter logiskt att limma pärlsponten men inte tvärslåna. Ska testa. :)