Hej!

Jag har precis köpt en stuga nära vattnet. Den är verkligen jättefin men tyvärr är dasset utanför inte lika fint och det finns ingen chans att dra avlopp. Så nu ska jag investera i något nytt men jag har ingen erfarenhet av det här alls. Jag tänker mig att alla toaletter utan avlopp luktar lika illa som dasset... Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av en icke-vattentoalett? Vart ska man börja? Mulltoa är ju det man har hört mest om kanske.. Vart ska man köpa?

Jag behöver all hjälp och tips jag kan få!
Väldigt tacksam!

Mvh
Nybliven sommarstugeägare :D

Det är bara att googla på mulltoa. Det finns allt möjligt från kompakta saker som man har i båtar och husvagnar och större grejer.

Finns även eltoalett som bränner allt till aska. Vet inte alls om de är bra, såg en på båtmässan förut. Men de är rätt dyra.

Jag saknar egen erfarenhet, men det lär vara skillnad på mulltoa och separett. I mulltoan skall allt förmultna och det kräver en viss kontinuitet i tillförseln som man inte alltid uppnår i ett fritidshus. En separett är bara en ventilerad behållare och måste tömmas oftare, men bjuder inte på lika många överraskningar. Förbränningstoan är dyr i både inköp och drift. Troligen en bekväm lösning, men drar massor av el.

Erik

Separett fungerar helt okej faktiskt. Visst är det som dag och natt komfortmässigt om man jämför med en vattentoalett men det luktar inte utedass. :)

Vi har en Cinderella förbränningstoalett. Den är kanonbra, det blir ungefär en kaffekopp aska att tömma en gång i veckan på 2 personer. Den är rätt dyr, drygt 20 000:- har jag för mig. Den drar också 0,5 - 1,5 kW för varje gång den används. I reklamen påstår dom att en mulltoa drar 300W hela tiden. Jag ska inte avgöra vad som är bäst driftekonomi men ur bekvämlighetssynpunkt så är förbränningstoan helt suverän. På sommaren så använder vi vanligt utedass med separett. Det är överlägset billigast. d^_^b

Vi har en "Pactp" ute i stugan. En 20 meter lång "plast"säck som man fyller upp varefter. Plasten är någon form av stärkelse, brukar användas även i kompostpåsar, och fullt nedbrytbar så det är inga problem att kompostera.

Fördelarna som jag ser det är:

Nästan luktfri, behoven "plastas" in. Därmed hålls flugor även borta.
Behöver varken el eller någon annan tillsats.
Enkel konstruktion=problemfri
Inplastningen gör tömningen mindre "visuellt" otrevlig.
Toaletten är alltid fräsch eftersom ny "plast" matas fram när man "spolar"

Enda nackdelen är att plastsäcken om den ligger lite för länge löses upp med läckage som följd.

Kolla in http://www.alltombostad.se/Foretag/Pacto/Toalett__Miljotoalett/

Tack så mycket allihopa nu har jag fått lite idéer på vad jag ska börja titta på!

Kolla upp vacum-toa, använder endast 2dl vatten per spolning,
koppla den till en 3m^3 sluten tank & töm typ varannat år med slambil...
(700:-/ggn här hos oss)

Har själv en Villa 9000 från Separett som vi är mycket nöjda med. Sköter man den rätt så uppstår ingen lukt eller andra problem.

Innan du börjar kika på vad du ska välja för toalett tycker jag att du ska slå en signal till ditt Miljökontor i kommunen. Vissa kommuner har restriktioner även kring urinseparerande torrtoaletter. Det kan finnas olika krav på hur urinen får spridas och om man får kompostera latrinen på egen hand eller om den måste hämtas via renhållningen.

Vill du ha vattentoalett finns det system som exempelvis Aquatron som klarar av att separera fekalier papper från klosettvattnet vilket innebär att du inte behöver dimensionera avloppet för mer än BDT-vatten. Ett avlopp som du ändå måste få på plats om du har vatten indraget i stugan. :)

Vi har haft Pacto-toa med inte så bra resultat. Kan läcka och då är det INTE kul.
Nu har vi Separett och en funkar perfekt och utan lukt.

Sitter i samma båt.. min stuga ligger också vid vattnet och här får man knappt göra något. Mulltoa är det som ligger närmast för oss, då separetten kräver avskiljning. Så för oss blir det till en börja mulltoa (40).. och i sommar börjar vi bygga ut för att använda ett slutet avloppsystem så vi får en "riktig taolett.." - lycka till.

du har aldrig funderat på ett nytt utedass?? eller ska det kompliceras till med nåt modernt svammel

Ett torrdass med urinseparering luktar förvånansvärt lite. Troligen en av de billigaste lösningarna.

• Gilla
Margareta_lindqvist
  • Laddar…
Hej,

Jag har en vanlig mulltoa i mitt fritidshus. Det luktar absolut ingenting, inte ens när någon nyss varit där. :) Det beror nog mycket på att man har en frånventilation som går ut (måste borra hål upp genom taket). De säger dock att man ska använda ett speciellt toapapper som lättare förmultnar, men glöm det. Det förmultnar aldrig. Man behöver ha en separat behållare att slänga toapappret i. Att tömma toan är lite 'meckigt' och inget för kräsmagade. Behållaren under, som är öppen, ska balanseras ut och hällas över i en hink för att sen transporteras bort till slutförvaring. Jag har byggt en trälåda ute som är gummerad innuti, allt enligt kommunens riktlinjer, och den blir aldrig full. Där sker förmultningen snarare.

Även om det hela kanske verkar lite omständigt så tycker jag att det funkar rätt bra. Man behöver ju inte tömma allt för ofta (om man inte har många tjejer som kissar hela tiden....). Luktfritt, rätt billigt och pålitligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.