Byggahus.se

Inför tomtköp och banklån.

1. F
    Medlem · 4 inlägg

Felan

Medlem
    Hej har lite funderingar på vad gäller
    säkerhet på tomt/fastighet!

Scenario:

-Bor idag i ett hus utan några topplån!

-Vi planerar att köpa och stycka av en ny tomt/fastighet utan bebyggelse!

-Vi behöver låna pengar till tomten!

Har varit i kontakt med banken och dom föreslår att dom använder befintligt hus som säkerhet för det nya lånet.
    Detta innebär ett topplån samt att det tecknas nya pantbrev på det gamla huset.

Nämnas skall väl att vi tror på en vinst vid försäljning av det gamla huset.

Gör vi som banken föreslår så äts vinsten vid försäljning av huset upp direkt utav den nya tomten och vi ser aldrig pengarna = (inga kontanter)
    samt att de pantbrev som tecknades vid lånet stannar kvar i vårat gamla hus.

För vinsten hade vi tänkt att få loss lite kontanter till nybyggnation av det nya huset samt oförutsedda kostnader som kan tänkas uppstå.

FRÅGA1: RÄKNAS INTE DEN NYA TILLTÄNKTA TOMTEN/FASTIGHETEN MED GODKÄNT BYGGLOV SOM EN SÄKERHET ATT BELÅNA PÅ?
    FRÅGA2: KRÄVS DET ISÅFALL ATT TOMEN/FASTIGHETEN HAR BYGGLOV?
    FRÅGA4: vÄRDERAS ISÅFALL TOMTEN AV VÄRDERINGSMAN FRÅN BANK /KOSTAR DET NÅGOT?
    FRÅGA3: KAN BYGGLOV SÖKAS SAMT BEVILJAS TROTS ATT DU INTE ÄGER TOMTEN/BETALAT DEN?

Drömscenario vore att vi får använda den ny tomten/fastigheten som säkerhet vid lånet och att pantbreven tecknas på den nya tomten/fastigheten istället.
    Dessutom få loss lite kontanter från vinsten att betala hantverkare markarbeten mm mm ...

Skulle vilja veta hur det ligger till generellt med hur olika banker ställer sig till att använda tomt/fastighet utan bebyggelse som säkerhet för ett lån.
    Tilläggas ska väl sägas att jag har bara varit i kontakt med en bank när vi gjorde kalkyl/byggkreditiv, när det sedan slog mig att detta borde väl fungera.
    Är det någon som har erfarenhet av fightas lite med banker och inte bara dansa efter deras pipa så mottager jag gärna tips om detta.

Tack på förhand!

"Novis i bankvärlden"

Mvh Kenneth

2. P
    Medlem · 202 inlägg

Postman

Medlem

Re: Inför tomtköp och banklån.

Hej,

Jag och min sambo köpte nyligen en tomt. Vi hade då en obelånad bostadsrätt. Vi sa att vi vill ha så låg ränta som möjligt och fjäskade lite om att jag och sambon har olika banker och troligen kommer att byta till den bank som vi tar huslånet på.

Bankerna pratar gärna om hur osäkert det är med en tomt, men jag visste att värde på vår tomt inte var det minsta osäkert.

För att göra storyn lite kortare så la vi lånet på både bostadsrätten och tomten. Vi gjorde detta utan bygglov eftersom vi inte visste vilket hus vi skulle ha (dock med byggrätt på tomten.

Vad gäller pantbrev så var det självklart att det hamnade på nya tomten.

När man ska börja bygga bakas allt (mig veterligen in) i ett byggkreditiv med sämre ränta. Tror det är svårt att gå runt, dvs. genom att ha kvar ett lån på tomten, men att köra byggkreditiv på resten. Det viktigaste för mig är att få ner räntan, sen får dom kalla det vad dom vill.

Bankerna hade lite olika approch till vårt lån. Vissa ville köra kreditiv direkt på tom tomt.

Vad mernar du att du inte äger tomten? Att du har lån på den?

3. F
    Medlem · 4 inlägg

Felan

Medlem

Hej och tack för ditt inlägg!

Nej jag äger inte tomten idag pga att förhandsbeskedet och bygglovet inte är klart ännu!

Som det är idag så bor vi i ett hus med ett bottenlån, och banken ville baka in hela det nya lånet till tomten på vårat nuvarande hus = nytt topplån!

Men jag undrar om inte banken kan använda den nya tomten som säkerhet och belåna den istället för att belåna mitt nuvarande hus där jag redan har ett bottenlån idag! Jag tolkar som att det är värt att diskutera det med olika banker!

Kunde ni lägga pantbrev på den nya tomten trots att ni bakade in en del av lånet på eran Br? Du säger både tomten och br!

Målet är ju att kvitta delar våran vinst för huset och lösa delar av tomtlånet samt behålla lite i cash, och sedan börjar byggkreditivet ticka först när man kör spaden i backen!

/Kenneth

4. B
    Medlem · 13 inlägg

Blomma3

Medlem

Det ska inte behöva vara något problem att söka pantbrev på din tomt och belåna den. Det är ju på fastighetsbeteckningen man söker, och inte på vad som finns på fastigheten (dvs huset).
    Hur mycket du får belåna skiljer sig från bank till bank, men det brukar utgå från tomtpriset (=marknadspris). Tex 75% av priset.
    Om man inte har köpt tomten till marknadspris, kan säket en mäklare göra en värdering av tomten. Pris??
    Vi har sökt bygglov på en tomt som vi enbart har betalat handpenning på. När bygglovet är klart ska resten betalas in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.