Byggahus.se
Lite konstig rubrik, kanske. Jag lägger frågan i byggnadsvård, trots att det kan klassas som en fasadfråga.

Vårt hus är målat med en fruktansvärd plastfärg av något slag. Nu håller vi på och skrapar fasaden (skrapor, värmepistol och speedheater). På vissa ställen har färgen lossnat i stora flagor som hänger. Panelbrädorna under dessa flagor är fortfarande hårda, men ytan är liksom "uppruggad" och klart fuktpåverkad (ser lite missfärgad och luddig ut). Jag antar att träfibrerna rest sig på något vis.

Nu till min fråga: Vad gör vi med den fuktpåverkade panelen innan vi målar med linoljefärg? Slipar? Slänger på ren linolja? Halvolja? Eller ska vi inte göra någonting, utan bara måla direkt på?

Just nu har jag ingen bild, men jag hoppas ni förstår hur jag menar att panelen påverkats...?

http://solhaga.blogspot.com

Assisterar min sambo med ett par bilder. Själva uppruggningen syns inte så bra på dessa bilder.

• IMG_4432.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4433.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ruggade ytan kommer att suga i sig oljan fint, så där är nog inga problem.

Vi har också flagande plastfärg på vår fasad, och röta på sina håll.
Tänker åtgärda genom att byta fasad från lockpanel till något snyggare.
Kan då måla brädorna innan de sätts upp.

Vad jag funderar på är om man kan använda borsyra att antingen behandla fasadbrädorna med eller blanda i färgen.

Det kan vara värt att vänta en säsong mellan skrapning och målning så fasaden hinner torka ut riktigt. T

Jag känner alltför väl igen fenomenet. Jag gissar att fasaden är målad med Alkydfärg från... 80-talet, kanske?

Jag skrapade själv bort sådan eländig färg för ett par dagar sedan. Och efter det strök jag på flödigt med linolja som träet glupskt sörplade i sig.

Annars rekomenderar väl färghandeln ofta sin grundolja?

Partier som du inte lyckats bränna bort kan resa sig ngt i övergången efter grundning,enklast att skrapa och slipa till dessa i samband med mellanstrykning/fläckbättring

Halvolja eller kinaolja rekommenderas på allt trärent,torka av överflöd så det inte blir för fett på övriga partier(.släng trasor i vatten efteråt).
Investera i en bra fuktprovare om du är orolig för fuktkvoten
Lycka till.

Videung skrev:
På vissa ställen har färgen lossnat i stora flagor som hänger.
och tur väl att det spruckit ordentligt så fukten inte blivit innestängt och startat rottan :).
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.