Byggahus.se
Befintliga köket har idag strömbrytare till taklampor enligt följande:
1. En knapp som tänder/släcker två takuttag samtidigt
2. Två knappar vid olika ingångar som är i trapp dvs tänder/släcker ett gemensamt takuttag

Inför renoveringen ska vi ordna med några fler takuttag, totalt kanske sex st. Dessa ska kunna dimras, i trapp. Jag har bett elektrikern installera två tryck/vrid dimmers placerade vid två olika ingångar till köket som ska styra en grupp takuttag om två-tre. Två ytterligare dimmers ska styra en grupp om ytterligare två-tre takuttag.

Men så vill jag ha Home Assistant med Zigbee men han installerar bara plejd. Tiden är en bristvara så att hitta elektriker som installerar zigbee-puckar får jag göra senare eller så får jag installera själv (ja, det är viktigt att det är Zigbee :geek:).

Hur gör jag då smartast med elektrikerns installation? Ska jag be honom installera allt med vanliga strömbrytare, och installera impulsfjäder och puck senare? Eller finns det något smartare sätt?

Antar att det är dumt att be honom installera vrid/tryckdimmers som jag gjort hittills, de funkar väl inte med puckar? Vill ha ledlampor i taket och har tänkt Renova-serie, om det spelar roll. Renovas dimmers är ju också svindyra, snacka om pengar i sjön om man ska behöva byta ut de sen för att installera Zigbee puckar.

E
Köp hem dimmerpuckar och fråga om elektrikern kan installera dessa. Vill din elektriker inte göra det så ber du att få installerat vanliga strömbrytare istället för dimmer.
Som du skriver själv så är det bortkastade pengar med vriddimrar som ändå ska bytas ut.

Be elektrikern att göra en vanlig elinstallation med tillägget att alla rör innehåller fas, nolla, jord + minst 1 tändtråd (orange eller vit) i alla rör.
Hade jag byggt nytt idag hade jag beställt fördragna rör med brun, blå, gul/grön, orange, vit från ”elkanalen.se det hade inte blivit dyrare då man slipper tänka i förväg och alla varianter är dragna.
Alternativet är fördragen med 5 ledare med brun/svart/grå/blå/gulgrön.

L Leif i Skåne skrev:
Be elektrikern att göra en vanlig elinstallation med tillägget att alla rör innehåller fas, nolla, jord + minst 1 tändtråd (orange eller vit) i alla rör.
Hade jag byggt nytt idag hade jag beställt fördragna rör med brun, blå, gul/grön, orange, vit från ”elkanalen.se det hade inte blivit dyrare då man slipper tänka i förväg och alla varianter är dragna.
Alternativet är fördragen med 5 ledare med brun/svart/grå/blå/gulgrön.
Vad är tanken med detta?

Har ställt frågan under hemautomation-forumet men det kan hända att den passar bättre här, som en fortsättning på tråden. Moderator får flytta om den inte gör det.

Vilken/vilka Zigbee dimmers ska jag installera om jag har
- en strömställare med en brytare "A1" på väggen som styr flera takuttag "A".
- en strömställare med en brytare "brytare B1" som styr ett "takuttag B"
- en strömställare med två brytare (kronomkopplad) där ena brytaren "A2" styr "takuttag A" (den är alltså trappomkopplad till takuttag A tillsammans med brytare A1) och andra brytaren "B2" styr "takuttag B" (trappomkopplad till takuttag B tillsammans med brytare B1)

Jag vill kunna dimra dessa takuttag från respektive knapp och med Zigbee - använder Home Assistant. Går det med detta upplägg? Vilken dimmer ska jag använda till respektive knapp? Köket är ännu inte byggt så det finns möjligheter till anpassning i viss mån vad gäller framdragning etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.