Kan ha gjort bort mig och frågar efter råd.

Byggde ett uterum förra året, fäste då mina 4m långa takstolar mot den främre bärlinan. Skråskruvade dessa med 160mm 6mm träskruv, totalt tre skruv per takstol.

Nu när sommarhettan slagit till så har det uppstått en skarv på ca 2mm mellan bärlinan och takstolarna. Är det krympning i limträ, uterummet håller 50c dagligen just nu, eller håller uterummet på att glida isär?

Kompletterar med bilder

• Uterum med transparenta glaspartier och vita takstolar som visar en möjlig skarv mellan takstol och bärlina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat uterum med takstolar fästa vid en bärlina, synlig 2mm skarv. Utsikt mot trädgård med studsmatta.
    Skapa konto
  • Utsikt från insidan av ett uterum med synliga takstolar och glaspartier mot en trädgård med pool.
    Skapa konto
Det är nog framför allt limträbalken som krymper på bredden när den torkar i värmen. Skråskruvning är ingen bra metod för infästning av bjälkar överhuvudtaget. Dels av det skälet som du nu har upptäckt, dels för att infästningen i ditt fall skall klara uppåt 750 kg per balk. Jag förslår att du införskaffar några snygga vinkelbeslag med plats för franska skruvar, som du placerar under varje balk.

J justusandersson skrev:
Det är nog framför allt limträbalken som krymper på bredden när den torkar i värmen. Skråskruvning är ingen bra metod för infästning av bjälkar överhuvudtaget. Dels av det skälet som du nu har upptäckt, dels för att infästningen i ditt fall skall klara uppåt 750 kg per balk. Jag förslår att du införskaffar några snygga vinkelbeslag med plats för franska skruvar, som du placerar under varje balk.
Jag vill ju helst undvika beslag, de är oftast jävligt fula. Som du ser på bilden lade jag två 45*70 reglar under som stöd (för att va säker på att de där 750kg inte river bygget) Nu när allt virke har krymt så är det ca 3mm luft mellan takstolarna och 45*70regeln. Känns som allt virke har krymt massor i alla riktningar

De reglarna såg jag inte. Det håller säkert då, fast du får en dammhylla. Du hade fått en elegantare lösning om extrareglarna hade täckt in hela limträbalken fast med urtag för takbjälkarna. Ska man använda beslag ska de vara rejäla och snygga. Vanliga byggbeslag håller sällan måttet ur utseendesynpunkt. Jag bifogar en bild som jag använde i en snarlik tråd häromdagen. Det är en skola ritad och byggd av proffs.
En svart limträbalk med extraregler som bildar dammhylla mot taket, vy av skolbyggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Bultade järn är alltid snyggt i en konstruktion.

Alla som sett bygget tycker jag har överdrivit med skruv osv. Men ja är harig när det gäller saker och vill att det skall bli rejält. Med största sannolikhet har allt virke en fuktkvot nära självantändning nu och de mellanrum som uppstått har någ mer med krympning än för dålig förankring att göra. Men hittar jag snygga vinkeljärn så åker de på plats de med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.