33 017 läst ·
19 svar
33k läst
19 svar
Infästning av bärlina i kantelement
Sida 1 av 2
Jag skall bygga ett altangolv. Har tänkt att fästa en regel 45*145 i sockeln på huset. Sockeln består av L-element, med en cementbaserad skiva ytterst, och bakom den 50mm frigolit.
Vad finns det för expanderbult eller dylikt som jag kan använda.
bengan6
Vad finns det för expanderbult eller dylikt som jag kan använda.
bengan6
Hej
Du måste in i plattan för detta.
Långa expanderbult fungerar bra eller långa nylonplugg från t.ex essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 sök på 304 318
men du måste ha koll på eventuelle el/vatten/golvvärmerör som går där.
Samt rätt längd så den grepper i minst 50mm betong.
Du måste in i plattan för detta.
Långa expanderbult fungerar bra eller långa nylonplugg från t.ex essve http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535 sök på 304 318
men du måste ha koll på eventuelle el/vatten/golvvärmerör som går där.
Samt rätt längd så den grepper i minst 50mm betong.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Hej
Tack för svaret. Är det ingen risk, att den del av bulten som är i frigoliten, böjs neråt, eftersom frigoliten inte har någon stödjande funktion. Alltså att hela bärlinan kan sjunka. Och därmed hela golvet.
Tack för svaret. Är det ingen risk, att den del av bulten som är i frigoliten, böjs neråt, eftersom frigoliten inte har någon stödjande funktion. Alltså att hela bärlinan kan sjunka. Och därmed hela golvet.
Jo risken är ganska hög, lite beroende på val av bult diameter och cc avstånd och belastning.
Att punktera frigoliten innebär även att du får en försvagning i det vattentäta skikt som frigoliten oxo fungerar som.
Funktionen för att bulta i väggen är mestadels för att den inte skall glida ifrån väggen/huset
Sätt en plintrad ganska nära huset så skall det inte vara några problem, sätter du tillräckligt nära så kan du strunta i att bulta i väggen.
Att punktera frigoliten innebär även att du får en försvagning i det vattentäta skikt som frigoliten oxo fungerar som.
Funktionen för att bulta i väggen är mestadels för att den inte skall glida ifrån väggen/huset
Sätt en plintrad ganska nära huset så skall det inte vara några problem, sätter du tillräckligt nära så kan du strunta i att bulta i väggen.
Hej
Hade exakt samma problem när vi bygde vår altan. Vi satte inte fast den inre bärlinan i väggen utan la den endast på betongplattor. Resterande två bärlinor förankrades med plintar. (flyttade iofs den inre något närmare huset) Funkat kanon i sju år ...
//Mikae
Hade exakt samma problem när vi bygde vår altan. Vi satte inte fast den inre bärlinan i väggen utan la den endast på betongplattor. Resterande två bärlinor förankrades med plintar. (flyttade iofs den inre något närmare huset) Funkat kanon i sju år ...
//Mikae
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Vore det inte lättast att skära ut frigolit + betong med en diamantskiva, gjuta en klack mot bottenplattan för varje fästpunkt med expanderbetong och sedan borra genom alltihopa?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Raderat.
//KoW
//KoW
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag satte cc 80 cm. Gör inte som btgarb skrev:Borra 16 mm hål, använd 16 mm gängstång och kemankare. Det går inte. Använd 12 mm gängstång o ankarnassa. Jag limmade också med PL400 på baksidan av bärlinan
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer