34 276 läst ·
11 svar
34k läst
11 svar
Infästning av bärlina i betonghålsten
Hur fäster man en bärlina i betonghålsten? Finns det några speciella plugg man kan använda?
Hej!
Använd långa gängstänger typ m10 eller m12 som borras in och fixeras med speciallim . Det är den enklaste och bästa lösningen.
Det finns speciellt sättlim för detta som sprutas in i det borrade hålet och sedan fixar man gängstången!
Det sitter som berget!
Obs!Var säker att använda ordentligt med lim så att du fyller hålrummet ordentligt. Du vet ju säkert själv hur håligheterna ser ut i en betonghålst så beroende på hur högt i stenen gängstången fixeras så måste det utymmet nedåt fyllas!
Har du källare på andra sidan kan du ju alltid ha genomgående bult!
Jag hade på min gamla altan ca 2-2,5 meter mellan bultarna men även om du sätter dom tätare så blir det ju inte så många!
/R
Använd långa gängstänger typ m10 eller m12 som borras in och fixeras med speciallim . Det är den enklaste och bästa lösningen.
Det finns speciellt sättlim för detta som sprutas in i det borrade hålet och sedan fixar man gängstången!
Det sitter som berget!
Obs!Var säker att använda ordentligt med lim så att du fyller hålrummet ordentligt. Du vet ju säkert själv hur håligheterna ser ut i en betonghålst så beroende på hur högt i stenen gängstången fixeras så måste det utymmet nedåt fyllas!
Har du källare på andra sidan kan du ju alltid ha genomgående bult!
Jag hade på min gamla altan ca 2-2,5 meter mellan bultarna men även om du sätter dom tätare så blir det ju inte så många!
/R
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Genomgående bult..... Har du en plåtbricka på baksidan då, eller?
Jag har gjort precis så, igår. Blev starkt och bra.ppalm skrev:
För att vara helt exakt: Fasadplugg LE 10x160 mm FZY - För porösa matereal som lättbetong och leca. Skruv FZY med torx T40 spår. Tillverkare: Västsvensk Byggskruv AB
http://www.vsbyggskruv.se¨
/Björn
Produkter som diskuteras: "Fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Själv har jag ganska nyligen fäst en bärlina 45x195 i betonghålsten. Använde fasadplugg för just hålsten. Visst kan du köra in en helgängad M8-M10 och fixera med kemankare ( härdande lim) men risken är ju att det försvinner ner i stenen och då vet du inte hur bra fixering du får.
Så här gjorde jag:
Sätt ett märke på väggen där du vill ha överkanten på din regel, lämpligen i ett av hörnen där regeln kommer börja.
Förborra båda övre hörnen på din regel. Palla sen upp den så att överkanten kommer i höjd med ditt märke.
Ta ett 4 " spik eller liknande och slå ett märke i i väggen genom regelns hål. Ta bort regeln och borra upp hålet för din plugg.
Återplacera regeln och slå in pluggen genom regeln. Skuva sen in skruven, men spänn inte helt. Loda nu upp din regel från denna fixeringspunkt och fortsätt med nästa hörn.
Nu har du förhoppningsvis en lodrät bärlina. Nu är det bara att rotsätta med resten av dina infästningspunkter.
Rekomenderar två plugg vid varje infästning, dvs vertikalt placerade. På brädgården finns det säkert massor med kasserae tryckta stavar som fungerat som mellanlägg i deras brädlager. Be att få några som är 1-2 cm tjocka. De använde jag som distans mellan vägg och bärlina så fukten kan torka upp snabbt. Placera två stavar vertikalt, en på vardera sida om pluggarna. Dra åt skruvarna och det sitter som berget.
Så här gjorde jag:
Sätt ett märke på väggen där du vill ha överkanten på din regel, lämpligen i ett av hörnen där regeln kommer börja.
Förborra båda övre hörnen på din regel. Palla sen upp den så att överkanten kommer i höjd med ditt märke.
Ta ett 4 " spik eller liknande och slå ett märke i i väggen genom regelns hål. Ta bort regeln och borra upp hålet för din plugg.
Återplacera regeln och slå in pluggen genom regeln. Skuva sen in skruven, men spänn inte helt. Loda nu upp din regel från denna fixeringspunkt och fortsätt med nästa hörn.
Nu har du förhoppningsvis en lodrät bärlina. Nu är det bara att rotsätta med resten av dina infästningspunkter.
Rekomenderar två plugg vid varje infästning, dvs vertikalt placerade. På brädgården finns det säkert massor med kasserae tryckta stavar som fungerat som mellanlägg i deras brädlager. Be att få några som är 1-2 cm tjocka. De använde jag som distans mellan vägg och bärlina så fukten kan torka upp snabbt. Placera två stavar vertikalt, en på vardera sida om pluggarna. Dra åt skruvarna och det sitter som berget.
Som påpekas är det risk att man fyller stenen med dyrt kemankare men jag har ett förslag till hur man kan göra för att förhindra detta.
När man borrat fyller man hålen med PUR-skum och kanske slår i en träpropp. Skummet expanderar och fyller alla hålrum. Efteråt rensar man hålet igen och sätter i sitt kemankare + stång
Lite mer pyssel men kemankaret hamnar där det skall.....tror jag
Något att invända någon?
/Jonas
När man borrat fyller man hålen med PUR-skum och kanske slår i en träpropp. Skummet expanderar och fyller alla hålrum. Efteråt rensar man hålet igen och sätter i sitt kemankare + stång
Lite mer pyssel men kemankaret hamnar där det skall.....tror jag
Något att invända någon?
/Jonas
Det finns annars färdiga lösningar som fungerar bra.
Hej,
Min erfarenhet är att det är bästa att använda kemankare. Fast gör som bigsnucke föreslår att använda perfohylsa. Om ni surfar in på fischers hemsida så ser ni att det är det som rekommenderas. En annan sak som ni bör tänka på när ni monterar regel på fasad och LECA är att se upp för hörn. Borra inte för nära hörnet.
Min erfarenhet är att det är bästa att använda kemankare. Fast gör som bigsnucke föreslår att använda perfohylsa. Om ni surfar in på fischers hemsida så ser ni att det är det som rekommenderas. En annan sak som ni bör tänka på när ni monterar regel på fasad och LECA är att se upp för hörn. Borra inte för nära hörnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Infästning av takbalkar mot bärlina.
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för infästning av bärlina?
Altan & Uteplats -
Hur denna infästning (konstruktionsdetaljbild) av bärlina i isolerad betongvägg?
Altan & Uteplats -
Altanbygge: behålla gamla infästningar eller ersätta med modernare bärlina?
Altan & Uteplats -
Vilka skruvar för infästning av bärlina för altan i Thermopool
Pool